Skriftleg spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1590 (2023-2024)
Innlevert: 20.03.2024
Sendt: 20.03.2024
Svart på: 08.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): I Dok. 15:1386 forsvarer statsråden at statlige etater reduserer antall tilbydere i en konkurranse, fordi flere tilbydere gjør det vanskeligere å vinne. En leverandør hadde nok foretrukket ingen konkurrenter, men det ville ikke vært bra for skattebetalerne.
Hvorfor aksepterer man etatenes svar, når flere entreprenører påpeker at dette trolig medfører høyere pris, og kan statsråden gi oversikt over de prosjekt hvor statlige etater de siste årene har ekskludert prekvalifiserte selskap fra å delta, selv når makstallet ikke er nådd?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til at Statens vegvesen ønsker god konkurranse om sine oppdrag og inviterer alltid flere tilbydere når nye entreprisekontrakter lyses ut. For å sikre god konkurranse skal Statens vegvesens invitere minst tre kvalifiserte tilbydere til å delta i hver konkurranse, jf. anskaffelsesforskriften § 16-12 (3).
Normalt settes det et «deltakerspenn» mellom tre og fem. En øvre grense på fem bidrar til å sikre mer effektiv ressursbruk for alle parter. For Statens vegvesens største konkurranser pågår forhandlingene i flere måneder. Selv om det i noen konkurranser kompenseres for deltakelse, vil tilbyderne som ikke når opp ofte bruke mer ressurser på konkurransen enn den kompensasjonen som gis.
Statens vegvesen fører i utgangspunktet ikke statistikk for konkurranser der det er leverandører som kvalifiseres til å gi tilbud, men som ikke velges ut til videre forhandlinger. Det har derfor blitt undersøkt manuelt for konkurranser der kontrakt er inngått i 2022, 2023 eller 2024. Dette medfører at det kan være konkurranser som ikke er fanget opp.
I det aktuelle tidsrommet har Statens vegvesen funnet tre konkurranser der man har valgt å gå videre med færre tilbydere enn det maksimumsantallet det var åpnet for. Antallet tilbydere som ble invitert til å delta i videre forhandlinger lå innenfor leverandørspennet på 3-5. Det var ulike årsaker til dette, for eksempel at de som ble valgt ut hadde svært relevante referanseprosjekter. I samme periode inngikk Statens vegvesen 34 større utbyggingskontrakter der det var prekvalifisering og forhandlinger Bane Nor har dessverre ikke lett tilgjengelig statistikk på hvor mange kvalifiserte tilbydere som ikke inviteres til å inngi tilbud. Når det er sagt, og som nevnt i svaret 11.03.2024 (dokument nr. 15:1386 (2023-2024): Bane NOR følger anskaffelsesregelverket for hvordan anskaffelser gjennomføres. I DFØs veiledning til anskaffelsesprosessen, nærmere bestemt «kvalifikasjonskrav ved utvelgelse av leverandører, også kalt prekvalifisering» heter det blant annet:

«Der du antar at du vil får inn tilbud fra mange leverandører og/eller det er arbeidskrevende både å skrive tilbudet og evaluere det, kan du vurdere å begrense konkurransen. Dette vil lette din arbeidsbyrde, men også gjøre det mer interessant for leverandørene å delta i konkurransen dersom de vet de er en av et mindre antall tilbudsgivere.»

Tilbakemeldinger Bane NOR får fra bransjen samsvarer med dette rådet. Det er mindre interessant å delta i konkurranser med for mange tilbydere, spesielt på kontrakter hvor det er ressurskrevende å utarbeide tilbud.
Foretakets praksis er altså i tråd med både regelverket og tilbakemeldingene fra leverandørsiden.