Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til energiministeren

Dokument nr. 15:1475 (2023-2024)
Innlevert: 07.03.2024
Sendt: 08.03.2024
Svart på: 14.03.2024 av energiminister Terje Aasland

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Har statsråden tatt initiativ til at norske flyselskaper skal få anledning til å rapportere inn innblanding av bærekraftig drivstoff (SAF) i EUs Unionsdatabase for bærekraftig drivstoff, om ikke, vil statsråden ta et slikt initiativ, og hvor lang tid vil det ta før dette er i orden?

Grunngiving

Norske flyselskaper frykter at de vil få ekstrakostnader på flere hundre millioner kroner etter hvert som kravene til innblanding av bærekraftig drivstoff (SAF) øker – uten at flyselskapene får rapportere inn i EUs Unionsdatabase for bærekraftig drivstoff. Norske flyselskaper må kjøpe utslippskvoter dersom de ikke får rapportere forbruket av SAF. Flyselskapene som får rapportere inn forbruket slipper å kjøpe utslippskvoter, og vil i tillegg få refusjon for ekstrakostnadene den fordyrende bruken av SAF medfører. Differansen blir så stor at norske flyselskaper vil tape i konkurranse med utenlandske flyselskap som eventuelt vil konkurrere på det samme markedet.
Norge er beredskapsmessig avhengig av flyselskap med norsk AOC og fly eid og registrert i Norge, noe vi fikk se betydningen av under pandemien. Norske flyselskaper må ha like konkurranseforhold som deres utenlandske konkurrenter.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen er opptatt av en bærekraftig norsk luftfartsnæring, også i økonomisk og klimamessig forstand, der norske og europeiske aktører har mest mulig like rammevilkår. Dette kommer tydelig fram i luftfartsstrategien regjeringen la fram for Stortinget i januar 2023. Både samferdselsministeren og jeg er godt kjent med luftfartsnæringens bekymringer knyttet til unionsdatabasen og har forståelse for disse.
Unionsdatabasen for biodrivstoff er hjemlet i fornybardirektivet som ble vedtatt som en del av Ren Energi-pakken i 2018. Det er viktig med grundige vurderinger av innholdet i og konsekvensene av EØS-regelverk før det innlemmes, herunder behovet for eventuelle EØS-tilpasninger. Vi arbeider for å ivareta norske interesser, og det er viktig at særegenhetene i det norske energisystemet blir tatt tilstrekkelig hensyn til. Vi er opptatt av å ivareta konstitusjonelle hensyn og fullt ut sikre norske interesser.