Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:1409 (2023-2024)
Innlevert: 01.03.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 08.03.2024 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Regjeringen vedtok nylig å flytte hovedsetet til statsforvalteren for Vestfold og Telemark fra Tønsberg til Skien, på tross av anbefalingene fra DFØ-rapporten «Færre og bedre – en evaluering av statsforvalterstrukturen» fra 2022.
Hvilke faglige momenter hadde betydning da regjeringen valgte å flytte statsforvalterembetet fra Tønsberg til Skien?

Grunngiving

«I Vestfold og Telemark er erfaringene at det er mer krevende å rekruttere til Skien enn til Tønsberg, men fordi alle avdelingene bortsett fra én er lokalisert i Tønsberg, utgjør dette et begrenset problem i dag,» sier DFØ-rapporten.

Rapporten er opptatt av styrkede fagmiljøer:

«Tilgang på kompetanse og muligheter for å utvikle solide fagmiljøer er viktigere for statsforvalterens oppgaveløsning enn sammenfallende inndeling med fylkeskommunen.»

Rapporten sier at:

«DFØs undersøkelse viser at dagens statsforvalterstruktur fungerer godt og at sammenslåingene har hatt en positiv innvirkning på hvordan statsforvalteren ivaretar sine ulike roller. Tydeligst kommer dette til uttrykk for statsforvalteren som rettssikkerhetsinstans.»

Samtidig sier rapporten at:

«De viser blant annet til at det er vanskeligere å rekruttere til Skien enn til Tønsberg, særlig når det gjelder jurister.»

Det er vanskeligere å rekruttere jurister i Skien enn Tønsberg:

«For eksempel har etableringen av Forbrukertilsynet i Porsgrunn ført til det noen kaller en «støvsuging av juristmarkedet i Grenland.»»

I 2025 åpner nytt dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, noe som vil utvide rekrutteringsområdet for statsforvalteren, dersom det ble værende i Tønsberg.
Det vil ta noen år før alle ansatte er overført til Skien. Omorganisering skaper usikkerhet og uro i organisasjonen, ref. DFØ-rapporten:

«…i tillegg argumenteres det med at slike omorganiseringer kan føre til nye runder med omstillingskostnader i form av høy turnover, lavere produktivitet og omstillingstrøtthet hos de ansatte.»

Å flytte hovedkontoret fra Tønsberg til Skien vil forlenge uroen:

«Når vi spør om resultater av strukturendringene, viser mange til at det er relativt kort tid siden endringene trådte i kraft og at de nye embetene ikke helt har fått satt seg. En leder i ett av embetene gir uttrykk for det på denne måten: «Vi vil ikke se de reelle effektene av endret statsforvalterstruktur før om 5-10 år når de nye organisasjonene har fått satt seg. Flere embeter virker fremdeles å være preget av arbeidet med å finne fram til gode måter å organisere seg på.»»

Vedtaket om å flytte hovedkontoret vil forlenge uroen og utsette den positive effekten. Flytteperioden vil gi lengre saksbehandlingstid, noe som vil ramme de svakeste.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: DFØs evaluering viser at sammenslåingene av statsforvalterne har bidratt til å styrke fagmiljøene, kapasiteten, kompetansen og rettssikkerhet hos embetene. Større fagmiljøer legger til rette for økt kvalitet gjennom bredere sakstilfang og bedre muligheter for sparring og faglige diskusjoner, og dermed likere praksis og økt rettssikkerhet. Dette er gevinster ved sammenslåingen regjeringen tar vare på ved å videreføre Statsforvalteren i Vestfold og Telemark som i dag.
Regjeringen flytter hovedsetet hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark fra Tønsberg til Skien. Mens det i dag er én avdeling som har kontor i Skien (om lag 30 personer), skal en tredjedel (om lag 60 personer) ha kontorsted der innen utgangen av 2026 og halvparten innen utgangen av 2029 (om lag 100 personer). Den resterende halvparten vil fremdeles ha kontorsted i Tønsberg. Regjeringen vil ikke legge føringer for den interne organiseringen av embetet, utover at statsforvalteren selv skal ha hovedsete i Skien. Embetet kan selv vurdere hvilket kontor de skal rekruttere ulik kompetanse til, avhengig av arbeidsmarkedet. En ny organisering hvor flere ansatte fra flere avdelinger sitter i Skien, gir større fagmiljøer som går på tvers av Skien og Tønsberg. Å være tilknyttet et større fagmiljø, gjør stillingene mer attraktive. Det kan gjøre rekrutteringen i Skien enklere.
Statsforvalteren har en sentral rolle som iverksetter av nasjonal politikk og som bindeledd mellom stat og kommune. Dette tilsier et behov for god kunnskap om lokale forhold og for tett kontakt og samhandling med kommunene. Befolkningstyngdepunktet i embetet er i Vestfold, men fylket består kun av seks store kommuner. Flere av de 17 kommunene i Telemark er små, og har et større behov for veiledning fra statsforvalteren. Derfor mener jeg det har verdi for Statsforvalterens rolleutøvelse at flere ansatte har kontorsted i Telemark.
Hvordan arbeidsplasser ble fordelt mellom Telemark og Vestfold ved gjennomføringen av regionreformen, er også et viktig bakteppe for regjeringens beslutning. Ved sammenslåingen av statsforvalterne fra 1. januar 2019, besluttet daværende regjering at hovedsetet skulle ligge i Tønsberg, og at én avdeling skulle ha kontorsted i Skien. Da fylkestingene i daværende Vestfold og Telemark behandlet avtale knyttet til inndelingsloven § 25 i desember 2017, vedtok de at Skien og Telemark skulle kompenseres med fylkesregionale stillinger for arbeidsplasser som gikk tapt ved at hovedsetet for Statsforvalteren i Vestfold og Telemark ble lagt til Tønsberg. Som følge av gjenopprettingen av fylkene Telemark og Vestfold fra 1. januar 2024, mistet Telemark arbeidsplassene som lå til grunn for denne avtalen. Regjeringen ønsker å bygge sterke kompetansemiljøer i hele landet gjennom en jevnere fordeling av offentlige arbeidsplasser, og flyttingen av flere offentlige arbeidsplasser til Telemark er i tråd med Hurdalsplattformen.
Regjeringen legger opp til at oppbyggingen av Statsforvalterens kontor i Skien skal skje over tid. Når en tredjedel av embetets ansatte skal ha kontorsted i Skien innen utgangen av 2026, skal dette fortrinnsvis skje ved frivillig flytting og nyrekruttering. Dette er noe Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har gitt utrykk for at vil kunne gjennomføres på en god måte. De viser blant annet til at flere ansatte pendler fra Skien til Tønsberg i dag. At prosessen skjer gradvis, legger til rette for gode prosesser i embetet. At flyttingen er frivillig og skal skje over tid, gir embetet tid til å omstille seg og reduserer de mulige negative konsekvensene ved omstillingen. Jeg legger til grunn at ledelsen hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark finner gode løsninger sammen med tillitsvalgte og de ansatte det gjelder.