Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1394 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 29.02.2024
Svart på: 06.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I Statens Vegvesens innspill til NTP fra oktober i fjor, ligger det inne penger til å forlenge inngåtte byvekstavtaler etter 2029, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne, ligger det inne midler til å forlenge tilskuddsordningen for mindre byområder i hele perioden, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne?

Grunngiving

I et tidligere svar om tilskudd til byområder i kommende NTP har ministeren påpekt at det ikke lenger er hensiktsmessig å ta utgangspunkt i transportetatenes innspill «byområdene» fra mars i fjor. Neste anbefaling vedrørende byområder som ligger inne hos Statens Vegvesen er vesentlig mindre utdypende.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I svar på tilleggsoppdrag til prioriteringsoppdraget som ble levert 3. oktober 2023, har transportvirksomhetene gjort vurderinger av hva som er mulig å prioritere av tiltak innenfor tre ulike rammenivåer, bl.a. innenfor byformål.
Dersom man ser bort fra de særskilte tilskuddene til store kollektivprosjekter, vil det koste 24,3 mrd. kr å forlenge dagens inngåtte byvekstavtaler i Oslo-området, Bergens-området, Trondheimsområdet, Nord-Jæren og Tromsø på samme nivå som dagens avtaler for årene frem til 2036. Transportvirksomhetene har funnet rom for å prioritere 22,5 mrd. kr innenfor rammenivå 3, og et noe lavere nivå i ramme 1 og 2.
For byområdene Nedre Glomma, Kristiansandsregionen, Buskerudbyen og Grenland vil det koste 9,2 mrd. kr å inngå byvekstavtaler for hele perioden 2025-2036. Transportvirksomhetene har vurdert at dette vil være mulig å få til for Nedre Glomma og Kristiansandsregionen innenfor ramme 2 og 3, mens det for ramme 1 er mulig med belønningsavtaler fram til 2029 og byvekstavtaler fra 2030. For byområdene Buskerudbyen og Grenland har transportvirksomhetene vurdert at det vil være mulig å videreføre belønningsavtalene frem til 2029 og å inngå byvekstavtaler fra 2030 innenfor ramme 3. I ramme 1 og 2 har transportvirksomhetene funnet rom for byvekstavtaler på et lavere nivå fra 2030.
For de fem byområdene utenfor ordningen med byvekstavtaler, Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik), vil det koste 0,6 mrd. kr å videreføre tilskuddsnivået fra Nasjonal transportplan 2022-2033 i perioden 2025-2036. Transportvirksomhetene har vurdert at det vil være rom for dette innenfor ramme 2 og 3, og fra 2030 i ramme 1.
Regjeringen vurderer mottatte innspill til Nasjonal transportplan, og vil komme tilbake til dette ved framleggelsen av meldingen.