Skriftleg spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1341 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden vurdere å la arbeidsgruppen som har fått i oppdrag å utrede etablering av et hurtigspor i Oslo for lovbrytere under 18 år fortsette sitt arbeid parallelt med prosessen i departementet?

Grunngiving

Det vises til svar på spørsmål 15:1236 (2023-2024). I sitt svar viser statsråden til at arbeidsgruppen peker på og stiller seg samlet bak «flere tiltak som kan medføre hurtigere behandling både internt i den enkelte etat og i samhandlingen mellom etatene», men at de ikke enda har rukket å foreta vurderinger av tiltakenes ressursbehov. Det etterlatte inntrykket er dermed at det kun er kostnadsvurderinger som gjenstår i utvalgets arbeid med et hurtigspor i Oslo.
I følgebrevet til delrapporten arbeidsgruppen leverte 19.01 beskrives det at fristen har vært for kort til en utredning og modellering av et hurtigspor i Oslo. Arbeidsgruppen gir også uttrykk for at de ønsker å fortsette sitt arbeid. Er motivert for videre arbeide med utredning og modellering av et hurtigspor. Dersom departementet ønsker det vil derfor gruppen fortsette sitt arbeid. [...]».
Til Advokatbladet uttaler avdelingsleder Lund i Oslo tingrett at delrapporten ikke inneholder noen utredet modell av et hurtigspor. Hun uttaler videre at:

«Rapporten gir kun en oversikt over enkelte tiltak som aktørene er enige om og som hovedsakelig er gjennomført allerede.»

Jeg har forståelse for at statsråden vurderer at arbeidet med hurtigspor haster og derfor vil sette i gang prosessen i departementet for å rekke å fremme lovendringsforslag ila våren 2024, slik Stortinget har bedt om, men jeg mener at det er uheldig at arbeidsgruppen ikke parallelt med dette får fortsette med sin del av arbeidet knyttet til et hurtigspor i Oslo.
Mens regjeringen arbeider med lovendringer er det samtidig nødvendig å sørge for at det lages et system for praktisk gjennomføring av et slikt hurtigspor for u18-sakene. Til Advokatbladet gir Lund uttrykk for at det både er fullt mulig og viktig å differensiere mellom de rettslige og praktiske sidene ved arbeidet. Lund uttaler følgende til Advokatbladet:

«Departementet har et overordnet ansvar for rammeverk, lovverk og finansiering. Men detaljer rundt hvordan aktørene i Oslo skal samhandle, organisere arbeidet og etablere hensiktsmessige rutiner, er det bare aktørene selv som kan bli enige om. Det har ikke departementet forutsetninger for, og det skal de heller ikke ha.»

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Som nevnt i mitt svar 16. februar 2024 er det helt sentralt at aktørene i straffesakskjeden samarbeider og sikrer gode rutiner mv. for å nå målene om en effektiv saksbehandling som er satt av Stortinget og regjeringen – både i Oslo og ellers i landet. Dette er også formidlet til Domstolsadministrasjonen, som leder arbeidsgruppen om hurtigspor. Justis- og beredskapsdepartementets tilleggsoppdrag til arbeidsgruppen knyttet seg som kjent til behovet for lovendringer og finansiering. For øvrig vil det være opp til Domstolsadministrasjonen og etatene å organisere arbeidet med å tilrettelegge for effektive prosesser og god samhandling innenfor de rammene som fastsettes av 
Stortinget og regjeringen – slik også påpekt av Oslo tingretts representant i arbeidsgruppen. Dersom arbeidsgruppen eller etatene har ytterligere forslag til praktisk effektivisering enn det som fremgikk av rapporten 19. januar 2024, og som ikke krever lovendringer utover det som allerede er vedtatt eller ble sendt på høring 1. mars i år, så står arbeidsgruppen eller etatene fritt til å spille inn dette.