Skriftleg spørsmål fra Tage Pettersen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1330 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 23.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Vil statsråden ta raskt initiativ til at det kommunale barnevernet kan kjøpe plasser direkte når Bufetat bryter bistandsplikten, og er hun villig til å se på lovverket på lenger sikt?

Grunngiving

I et spørsmål til statsråden spurte jeg om dagens lovverk er utformet godt nok for å håndtere situasjoner der Bufetat ikke klarer å innfri sin pålagte bistandsplikt. Bakgrunnen var at oppvekstutvalget i Skien kommune ba om at statsråden tar grep etter at Bufetat det siste året har manglet ledige akuttplasser, og at dette har medført at mange unge med store atferdsproblemer regelrett har blitt satt på gaten.
Svaret fra statsråden var at hun ser alvorlig på det dersom Bufetat ikke klarer dette eller dersom tilbudet ikke blir tilbydd raskt nok, og at man jobber for å øke kapasiteten. Det ble ikke svart på om dagens lovverk er godt nok de gangene et brudd skjer.
Medio februar sendte kommunedirektørutvalget i KS Agder et brev til Bufetat region sør. Der viser de til at Bufetat region sør i brev har skrevet at de har utfordringer med å tilby institusjonsplasser innenfor områdene behandling, rus og akuttplasseringer. Videre at det er et arbeid som vil ta tid å bygge opp og at det vil medføre risiko for brudd på bistandsplikten i tiden fremover til disse målgruppene.
Kommunedirektørutvalget skriver at det er kommuner i Agder som i dag har barn som er berørt av statens manglende oppfølging av bistandsplikten og de ser svært alvorlig på situasjonen, og ber Bufetat region sør/Bufdir om snarest å rette opp i en uholdbar situasjon.
All den tid regelverket i dag ikke tillater at en kommune kjøper plasser privat og direkte med leverandør om bistandsplikten brytes, så settes kommunene sjakk matt.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Dagens regelverk er ikkje til hinder for at kommunar kan kjøpe godkjente institusjonstiltak direkte frå kommersielle eller ideelle leverandørar. Regjeringa ynskjer at kommunane utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tenesteytarar. Skal Bufetat finansiere tiltak må kommunen nytte seg av tiltak som etaten tilbyr. Viss kommunar skulle kjøpt tiltak direkte frå leverandørar, for så å krevje refusjon frå etaten, ville ikkje staten kunne vareta sitt ansvar for kvaliteten på og dimensjoneringa av institusjonstilbodet i barnevernet. At Bufetat sitt betalingsansvar berre gjeld tiltak som Bufetat tilbyr i den einskilde sak, vart presisert i forarbeida til ny barnevernslov jf. Prop. 133 L (2020–2021), ein proposisjon lagt fram av Solbergregjeringa.
Stortinget har, ved handsaminga av Prop. 73 L (2016–2017) Endringer i barnevernloven (barnevernsreform), slutta seg til Solbergregjeringa sitt forslag om at det bør vere eit nasjonalt ansvar å sørgje for institusjonstilbodet i barnevernet, fordi det er lite, spesialisert og krev høg kompetanse. Det er i proposisjonen spesifisert at dette òg gjeld forvaltnings-oppgåver som styring, anskaffing og inntak. Det blir vist til at eit statleg ansvar er naudsynt for å oppretthalde god kvalitet i tilbodet og for at samfunnets ressursar skal nyttast på ein best mogleg vis.
Eg forstår at spørsmålet til representanten gjeld i dei tilfella der Bufefat i dag ikkje klarar å tilby ein institusjonsplass og der det ut frå det er brot på bistandsplikta. Eg viser til at lova ikkje inneheld noko slikt unntak, og at dette i tilfelle må utgreiast.
Bufetat slit i mange saker, særleg i akuttsaker, med å vareta bistandsplikta. Dette er alvorleg. Situasjonen krev løysingar både her og no og på lengre sikt. Eg omtaler i svar på spørsmål nr. 1268 kva tiltak som er gjort og løyvingar som er gitt for å betre situasjonen. I tillegg er det behov for å vurdere meir grunnleggjande endringar. Regjeringa har derfor satt i gang ein områdegjennomgang av institusjonsbarnevernet. Denne skal, saman med forslag frå NOU 2023: 24 Med barnet hele vegen — Barnevernsinstitusjoner som har barnas tillit, gi grunnlag for ei betre innretning, finansiering og organisering av institusjonstiltaka i barnevernet. For å supplere kunnskapsgrunnlaget har departementet òg satt i gang ein ekstern gjennomgang av Bufetat si varetaking av bistandsplikta på fosterheims- og institusjonsområdet. Denne skal òg bidra med anbefalingar for betre varetaking av bistandsplikta og betre samhandling mellom kommunane og Bufetat.