Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1315 (2023-2024)
Innlevert: 22.02.2024
Sendt: 22.02.2024
Svart på: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Viser til spørsmål nylig stilt til statsråden vedrørende 70 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter/tilskudd til byområder.
Hva vil være kostnad for 80 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter, enten over post 63 eller post 66 og 63, fordelt utover neste 12-årige NTP-periode?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg viste til i svar på spørsmål nr. 1008, er det statlige bidraget til de store kollektivprosjektene som er under bygging, økt fra 50 til 54 pst. fra 2023 uten tilbakevirkende kraft, jf. Prop. 118 S (2022-2023) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2023 og Innst. 490 S (2022-2023). Sammen med den tidligere økningen i det statlige tilskuddet som utgjør 16 prosentpoeng, er statens årlige bidrag til disse kollektivprosjektene om lag 70 pst. fra og med 2023.
Økningen fra 50 til 54 pst., som gjelder fra og med 2023 og utbetales etter framdrift i prosjektene, er av Statens vegvesen vurdert til å utgjøre totalt om lag 1,2 mrd. kr, hvorav om lag 900 mill. kr må finansieres etter 2025, som er første år i ny Nasjonal transportplan. Periodiseringen av dette økte restbehovet vil være avhengig av prosjektenes framdrift, og må derfor vurderes nærmere.
Basert på en tilsvarende framgangsmåte vil en økning av statens tilskudd til 80 pst. innebære at tilskuddet som gis etter framdrift, økes fra 50 til 64 pst. Sammen med det fastsatte tilskuddet på 16 pst., vil dette utgjøre om lag 80 pst. fra og med 2023. Statens vegvesen har vurdert at en slik endring i tilskuddet vil øke tilskuddsbehovet ytterligere med om lag 3,1 mrd. kr. Denne økningen må i sin helhet finansieres etter 2025. Det samlede finansieringsbehovet i den nye planperioden blir dermed om lag 4 mrd. kr.