Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1069 (2023-2024)
Innlevert: 29.01.2024
Sendt: 30.01.2024
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Svart på: 06.02.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Ville mer automatisering, for raskere håndtering av passasjerer og for å holde lufthavnenes kostnader på et så lavt nivå som mulig, kunne unngått køene politiet nå varsler, eller gitt mindre kø enn det som nå er ventet?

Grunngiving

Viser til politiets advarsel om økte køer i passkontrollen som følge av innføringen av EES ved norske lufthavner.
Ved Transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling 301S til "Meld. St. 10 (2022 – 2023) Bærekraftig og sikker luftfart Nasjonal luftfartsstrategi" skrev komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre at de

"merker seg at lufthavner med flyruter til utlandet pålegges ekstrakostnader ved grensekontroll i forbindelse med såkalt «Entry/Exit». Disse medlemmer oppfordrer regjeringen til at så mye som mulig automatiseres for raskere håndtering av passasjerer og for å holde lufthavnenes kostnader på et så lavt nivå som mulig."

Dette for å unngå at det skulle etablere seg køer, samt redusere Avinors kostnader med håndteringen av passasjerer.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Innføringen av det felles-europeiske grensekontrollsystemet Entry/Exit System (EES) vil bli et stort løft for kvaliteten i grensekontrollen, og gir økt sikkerhet i Norge. Samtidig vil kontroll av reisende ta noe lengre tid, noe som kan bidra til å øke ventetiden i grensekontrollen. Det var den Høyre-ledede regjeringen i 2019 som foreslo at EES skulle innføres uten tiltak som vil bidra til å redusere køene som kan oppstå.
Denne regjeringen iverksetter derimot køreduserende tiltak, som kommer de reisende til gode. Politiet har fått i oppdrag å øke bemanningen ved enkelte lufthavner hvor det kan oppstå køproblematikk når EES tas i bruk innen utgangen av 2024. Regjeringen vil samtidig se nærmere på hvordan vi kan innføre mer effektive og automatiserte løsninger i grensekontrollen på sikt, som for eksempel selvbetjente skranker eller lignende. Jeg er opptatt av å finne løsninger som sørger for minst mulig ulemper for de reisende, både med hensyn til kostnader og ventetid. Disse tiltakene har politiet fått i oppdrag å utrede, men politiets vurderinger og anbefaling foreligger ikke enda. Jeg vil derfor ta stilling til valg og gjennomføring av de mer permanente køreduserende tiltakene senere.