Skriftleg spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1067 (2023-2024)
Innlevert: 29.01.2024
Sendt: 30.01.2024
Svart på: 06.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Avinor har i flere år arbeidet med å etablere såkalte fjernstyrte tårn på norske lufthavner.
Kan samferdselsministeren redegjøre for status i gjennomføring, og om prosjektet blir etablert innenfor investeringsanslaget som ble angitt i Meld St 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor, samt om forventningen om 30-40 prosent lavere driftskostnader i fase 1 og 40-50 prosent lavere priser i fase 2 av prosjektet er eller vil bli realisert?

Grunngiving

I Meld St 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor blir det redegjort for i perioden 2017-2020 skal i fase 1 av prosjektet 15 av Avinors lufthavner få fjernstyrte tårn som skal styres fra et senter i Bodø. 12 av de 15 lufthavnene skal være AFIS-lufthavner, mens de 3 andre har kontrollert luftrom. For å komme i gang trengs det en investering på om lag 1 milliard kroner varsles det i meldingen. Avinor forventet at innføringen på de 15 første lufthavnene ville gi 30-40 prosent lavere driftskostnader, samtidig som det var en forventning om at driftsstabiliteten skulle bli forbedret.
Det ble opplyst at stordriftsfordelene ved fjernstyrte tårn er vesentlige, og at Avinor hadde ambisjon om en fase 2 med innføring av fjernstyrte tårn ved ytterlige 10-20 lufthavner. Dette var forventet å gi en større innsparing. I meldingen ble det forventet at fase 2 samlet vil gi 40-50 prosent lavere priser for alle lufthavnene, medregnet de 15 lufthavnene fra fase 1.
Avinor mente at de reduserte kostnadene ved innføring av fjernstyrte tårn er høyere enn de kostnadsreduksjoner selskapet kan oppnå gjennom konkurranseutsetting av virksomheten ved bruk av tradisjonell teknologi og tradisjonell organisering. I stortingsmeldingen varsles det at Avinor legger opp til å forskyve oppstarten av konkurranseutsettingen for lufthavnene med fjernstyrte tårn, og legger opp til at konkurranseutsette driften av fjernstyrte tårn fra 2024. Forventingen var at konkurranseutsettingen da ville skje etter at fase 2 av prosjektet var fullført.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor.
Avinor introduserte fjernstyrt tårndrift for første gang i 2019 ved Røst lufthavn. I fase 1 av programmet for fjernstyrte tårn er styringen av elleve tårn nå overført til Avinors senter for fjernstyrte tårn (Remote Towers Centre – RTC) i Bodø. I tillegg til Røst gjelder dette lufthavnene Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos, Svolvær, Sogndal og Førde. I 2025 vil lufttrafikktjenesten på Molde, Sandnessjøen og Leknes bli fjernstyrt. Kirkenes vil bli etablert som en lokal løsning ved bruk av fjernstyringsteknologien. Tidspunkt for dette er ikke fastsatt. Det er også tidligere vedtatt at den nye lufthavna ved Mo i Rana skal fjernstyres fra Bodø, og at den nye Bodø lufthavn skal etableres som en lokal løsning ved bruk av den samme teknologien. I fase 2 er seks nye tårn valgt ut. Gjennomføring av fase 2 venter på beslutning fra Avinors styre.
I fase 1 i programmet for fjernstyrte tårn har Avinor bygget et tårnsenter og et reservesenter i Bodø. Den tekniske løsningen leveres av Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). I kontrakten med KDA er det også et betydelig beløp til utvikling av løsningen. I fase 2, og eventuelle påfølgende faser, vil det kapitaliseres på de investeringene som er tatt i fase 1. Status i fase 1 er at programmet leverer innenfor den investeringsrammen som konsernstyret i Avinor har besluttet. Investeringsrammen er 1,34 milliarder kroner.
Forventningen om 40 prosent reduksjon av operative kostnader er fortsatt gjeldende. Gevinsten vil inntreffe når Avinor innfører multippel drift, dvs. at én operatør kan operere opptil tre lufthavner samtidig. Den tekniske løsningen som skal gjøre dette mulig, er den siste tekniske leveransen i fase 1, som etter planen skal settes i operativ drift første halvår 2025. Denne er ferdig utviklet, men må gjennom et formelt testløp før den framstilles for godkjenning av Luftfartstilsynet.
Enhver endring innenfor luftfarten er regulert av strenge regler for sikkerhet. I forbindelse med utviklingen av fjernstyrte tårn og nye operasjonskonsepter gjennomfører Avinor omfattende sikkerhetsanalyser. Før endringene innføres har løsningen fått godkjenning fra Luftfartstilsynet, og det er dokumentert at sikkerhetsnivået blir like godt eller bedre enn tradisjonelle tårn. Det vil derfor ta tid før man kan få full effekt av denne endringen.