Skriftleg spørsmål fra Marian Hussein (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1010 (2023-2024)
Innlevert: 24.01.2024
Sendt: 24.01.2024
Svart på: 26.01.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Marian Hussein (SV)

Spørsmål

Marian Hussein (SV): I regjeringens politiske plattform heter det at man vil "utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet." Dette samsvarer med Stortingets ønske. Allikevel utlyser Helse Sør-Øst en konkurranse for anskaffelse av tverrfaglig spesialisert rusbehandling hvor ideelle ikke blir prioritert.
Hvilke konkrete initiativ vil statsråden ta for å sikre at TSB-plasser i Helse Sør-Øst har en ideell-profil i tråd med regjeringens og Stortingets ønske?

Grunngiving

Helse Sør-Øst skrev på sine nettsider 17. januar:

"Helse Sør-Øst RHF lyser ut konkurranse for anskaffelse av tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Både private ideelle og private kommersielle organisasjoner inviteres til å komme med tilbud.
Oslo tingrett avsa nylig dom der konklusjonen er at Oslo kommune var uberettiget til å reservere en anskaffelse av inntil 800 sykehjemsplasser for kun ideelle organisasjoner.
Denne rettsavgjørelsen medfører uklarheter i rettstilstanden og risiko for forsinkelser i prosessen.
Basert på denne juridiske usikkerheten og nødvendigheten av å ha nye avtaler på plass innen 1.januar 2025, har Helse Sør-Øst nå lagt ut anbudet slik at både private ideelle og private kommersielle organisasjoner kan være med."

Oslo byretts dom er ikke rettskraftig og anket av Oslo kommune.
Både politisk (bl.a. Linn Herning fra For velferdsstaten i Klassekampen 23. jan.) og juridisk (bl.a. Karin Fløistad og Erik Martinius Klevmo, Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS i Anbud 365 17. januar) er byrettsdommen problematisert.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil:

"- Videreutvikle det gode samarbeidet med ideelle aktører innenfor helse- og omsorgssektoren.
- Utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet."

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg kan forsikre representanten Hussein om at jeg følger nøye med på at de regionale helseforetakene sørger for å ha tilgjengelige og gode tilbud til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer.
Mitt overordnede oppdrag til de regionale helseforetakene er å styrke psykisk helsevern og rusbehandling, herunder å bygge opp basistjenester innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i alle helseforetak, samt holde ventetider nede og gjennomsnittlig kortere enn for annen sykehusbehandling. For 2024 har jeg innført et nytt krav til de regionale helseforetakene om at veksten i ressursbruken både til psykisk helsevern og rusbehandling skal være høyere enn veksten i de generelle bevilgningene til sykehusene. I tillegg skal den polikliniske aktiviteten både innen psykisk helsevern og rusbehandling være høyere i 2024 sammenlignet med 2023. Disse to kravene har jeg stilt for å sikre at psykisk helsevern og TSB skal styrkes.
Det er de regionale helseforetakene som har ansvaret for å sikre tilstrekkelig kapasitet slik at pasientenes rett til forsvarlig behandling sikres, og det er også helseforetakene som fatter enkeltbeslutninger om kapasitet ut ifra behov og tilgjengelige ressurser. Dette løses både gjennom tilbud i egne helseforetak og gjennom avtaler med private leverandører.
Regjeringen vil videreutvikle det gode samarbeidet med ideelle aktører i spesialisthelse-tjenesten. De siste årene er det stilt flere krav til de regionale helseforetakene om bruk av de ideelle aktørene i spesialisthelsetjenesten og at de skal ta i bruk handlingsrommet innenfor gjeldende rett til å kjøpe tjenester fra ideelle leverandører. Disse kravene gjelder fortsatt.
Jeg er gjort kjent med at Helse Sør-Øst RHF har gjort en særskilt vurdering i denne saken og kommet til at den aktuelle rettsavgjørelsen i Oslo tingrett gjør at man har fått uklarheter i rettstilstanden knyttet til reservasjon for ideelle, og med det også en reell risiko for forsinkelser i anbudsprosessen. Helse Sør-Øst RHF er bekymret for at man kan komme i en situasjon hvor man på grunn av søksmål ikke får på plass avtaler med private leverandører i tide, og at man da ikke har et lovlig privat tilbud til pasientene. Dette er et hensyn jeg aksepterer. Tjenestene er til for pasientene og ikke virksomhetene.
Jeg kan forsikre om at regjeringen deler spørsmålsstillers bekymring og ønsker å få avklart rettstilstanden så raskt som mulig.
Avslutningsvis vil jeg nevne at erfaringer fra tidligere anbudskonkurranser innen TSB- området viser at ideelle leverandører er konkurransedyktige både på pris og kvalitet. Jeg antar derfor at mange ideelle leverandører vil ha gode muligheter til å få avtale med Helse Sør Øst RHF i det pågående anbudet, selv om denne konkurransen også er åpen for private kommersielle organisasjoner.