Skriftleg spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:959 (2023-2024)
Innlevert: 18.01.2024
Sendt: 19.01.2024
Svart på: 26.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Den siste tids snømengder og kulde har gitt utfordringer for togtrafikken, særlig på Øst- og Sørlandet. Det er forståelig at vanskelige værforhold gir utfordringer, men da er det desto viktigere at informasjonen rundt avganger og kanselleringer er god. Svært mange reisende har opplevd dårlig og noen ganger totalt fravær av informasjon fra selskaper som VY.
Er statsråden fornøyd med informasjonsarbeidet til jernbaneselskapene, og hvis ikke, hva vil statsråden gjøre for at passasjerer skal få god informasjon?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er ingen tvil om at store snømengder på kort tid, i kombinasjon med sterk vind og vedvarende streng kulde, har skapt store utfordringer for jernbanen og øvrig kollektivtrafikk. Bussene har slitt med dårlig fremkommelighet og sterkt redusert batterikapasitet for elektriske busser. På jernbanen har kulde og snøfokk ført til strømbrudd, gjensnødde spor og sporvekslere. Særlig eldre togmateriell har slitt med kuldeskader på blant annet bremser, og det har i perioder vært vanskelig å skjøte og dele tog.
Problemene som særlig jernbanen og busstransporten har opplevd siden årsskiftet, har rammet tusenvis av passasjerer og godstransporten, og påført den enkelte reisende, næringslivet og samfunnet stor ulempe og betydelige kostnader. Dette er bakgrunnen for at Samferdselsdepartementet tidligere denne måneden ba Jernbanedirektoratet om en redegjørelse om utfordringene med avviklingen av tog- og busstrafikken som følge av krevende værforhold siden årsskiftet, og hvilke tiltak som er og kunne vært iverksatt.
Direktoratet leverte sin redegjørelse mandag denne uken, og her slås det fast at ikke bare togselskapene, men også andre kollektivaktører har hatt vanskeligheter med å informere kundene på en tilfredsstillende måte. Stortingsrepresentanten peker i den forbindelse særlig på togselskapene, og her inneholder redegjørelsen en rekke tiltak som skal sørge for at kundene får hurtig, riktig og identisk informasjon om avvik, uavhengig av hvilken informasjonskanal som benyttes. Tiltakene inngår i Program for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik, som er ledet av Jernbanedirektoratet, og som skal bidra til et tettere og mer strukturert samarbeid mellom aktørene i jernbanesektoren. Målet er høyere driftsstabilitet, samt høy kundetilfredshet ved avvik.
Blant tiltakene er å etablere en dataflyt som legger til rette for at all informasjon er lik i alle kanaler til samme tid. Dette forutsetter at aktørene får på plass tre sentrale sanntidsstrømmer som følger en europeisk standard for utveksling av data for offentlig transport. Alle de tre strømmene er aktuelle for tog, mens de to førstnevnte også er aktuelle for buss. Bane NOR har videre gjennom sitt Kundeinformasjonsprogram (KIP) høsten 2023 ferdigutviklet en ny tjeneste for deling av sanntidsdata og felles avviksmeldinger til togselskapene, Entur og andre. Det arbeides med å sikre at disse løsningen rulles ut og tas i bruk av togselskapene i løpet av 2024.
Når disse løsningene er tatt i bruk, skal de reisende oppleve at endringer i togets rute, og informasjonen om avviket, formidles likt på tvers av aktører og kanaler, uavhengig av hvor de søker informasjonen. Dette vil da også komme til stor nytte for kundene ved tilsvarende værhendelser og utfordringer som de vi har opplevd nå i januar.