Skriftleg spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:956 (2023-2024)
Innlevert: 18.01.2024
Sendt: 19.01.2024
Svart på: 24.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Kan jeg be statsråden redegjøre helt konkret for hvilken kontakt departementet har hatt med EU for å avklare hvordan Norge kan forhindre videre privatisering av persontogtrafikken, og hvilke konkrete grep statsråden ser for seg å gjøre rundt de første trafikkavtalene som går ut, hhv. Gjøvikbanen i 2024 og trafikkpakke sør i 2027, for å nasjonalisere avtalene igjen?

Grunngiving

Viser til statsrådens svar på mine spørsmål om regjeringens arbeid for å forhindre videre privatisering av persontogtrafikken i spørretimen 10. januar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg går ut fra at representanten med «forhindre videre privatisering av persontogtrafikken» og «nasjonalisere avtalene» tenker på å direktetildele trafikkavtalene om persontogtrafikken til et statlig eid togselskap. Kjøp av slik offentlig tjeneste er nærmere regulert i kollektivtransportforordningen, og på slutten av fjoråret trådte nye regler i kraft som begrenser muligheten til å direktetildele trafikkavtaler. Jerbanedirektoratet inngikk to trafikkavtaler med VY, omtalt som Østlandet 1 og Østlandet 2, like før nye regler trådte i kraft og regjeringen har således benyttet seg av gjeldende unntak til å direktetildele kontraktene om persontogtrafikken på Østlandet. Trafikkstart for disse avtalene var 10. desember i fjor, og i desember 2024 vil også den offentlig kjøpte persontogtrafikken på Gjøvikbanen være omfattet av Østlandet 1-avtalen. Dette utgjør størstedelen av persontogtilbudet.
For denne regjeringen er det direktetildeling, ikke anbudskonkurranser, som er den foretrukne tildelingsformen for trafikkavtaler. Jernbanedirektoratet er ansvarlig for å inngå trafikkavtaler, og må forholde seg til gjeldende lover og regler når de gjør dette. Der det på bakgrunn av en markedsanalyse viser seg å være behov for offentlig inngripen for å sikre et tilstrekkelig godt persontogtilbud, kan direktoratet inngå trafikkavtaler etter oppdrag fra departementet. Direktoratet har nå fått oppdrag fra departementet om å starte opp slike analyser som del av forberedelsene for nye trafikkavtaler når eksisterende avtaler løper ut. Dette er i første omgang trafikkavtale 1 Sør, 2 Nord og deretter 3 Vest.
Den omtalte dialogen med EU om rekkevidden av unntakene i kollektivtransportforordningen er som kjent påbegynt, og EU er godt kjent med ambisjonene i Hurdalsplattformen og regjeringens syn på konkurranse om persontogkontrakter. Samferdselsdepartementet vil fortsette dialogen med Kommisjonen om hvordan unntakene i forordningen kommer til anvendelse for norske forhold. Departementet sendte innspill til de reviderte tolkningsretningslinjene for forståelsen av forordningen i januar 2022. Disse tolkningsretningslinjene er sentrale for å forstå hvordan Kommisjonen mener forordningen skal etterleves. Departementet har avventet ferdigstillelsen av disse for å få et bedre grunnlag for forståelsen av handlingsrommet for direktetildeling. Sammen med Jernbanedirektoratets vurdering gir dette departementet grunnlag for den videre dialogen med Kommisjonen. Vi har også stilt Jernbanedirektoratet oppfølgingsspørsmål om hvordan enkelte forhold i deres vurdering skal forstås.
Departementet vurderer nå innretningen av den videre dialogen med EU for en nærmere avklaring av forståelsen av de aktuelle bestemmelsene som omhandler direktetildeling.