Skriftleg spørsmål fra Anna Molberg (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:902 (2023-2024)
Innlevert: 12.01.2024
Sendt: 15.01.2024
Svart på: 18.01.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): I hvilken grad skal kontoret for voldsoffererstatning yte økonomisk rådgivning til ofre for vold og mottakere av voldsoffererstatning for å få avklart eksempelvis enkle spørsmål om skatt?

Grunngiving

Nettavisen hadde 9. januar 2024 en sak om "Anne" som har fått 2,5 millioner kroner i voldsoffererstatning, menerstatning og kompensasjon for tapt arbeidsevne. Hun har ikke brukt pengene på noe, fordi hun ikke får tydelig svar verken fra Kontoret for voldsoffererstatning eller Skatteetaten på spørsmål om hun er pliktig til å betale skatt av erstatningen. Dersom ofre for vold ikke får nyttet sin erstatning, forsvinner litt av hensikten med den. Da er spørsmålet i hvilken grad Kontoret for voldsoffererstatning plikter å gi enkel rådgivning eller om dette er utenfor deres mandat.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg har stor forståelse for at mottakere av voldserstatning har behov for å få svar på om de må betale skatt av erstatningen. Jeg har også forståelse for behovet for å få svaret innen rimelig tid, slik at de får brukt erstatningen til det den er ment å dekke.
Skattereglene kan være kompliserte og dersom en erstatningsmottaker innretter seg etter et galt eller upresist svar, kan det få uheldige konsekvenser for den det gjelder. Veiledning om skatterettslige spørsmål må derfor gis av skatteetaten, som har den beste og mest oppdaterte kunnskapen til enhver tid om eventuell skatteplikt og mulige unntak.
I likhet med andre offentlige organer har imidlertid voldserstatningsmyndighetene informasjons- og veiledningsplikt etter de alminnelige forvaltningsrettslige regler. Kontoret for voldsoffererstatning (KFV) skal for eksempel veilede om voldserstatningsloven og -forskriften, og om søknadsprosessen. Det er ikke unaturlig at de i kontakten med søkerne får spørsmål som ikke direkte handler om voldserstatningen som sådan, men om tilliggende spørsmål knyttet til for eksempel skatt. Det er viktig at det i den forbindelse gis informasjon om hvordan erstatningsmottakeren kan gå frem for å komme i kontakt med skatteetaten, for eksempel ved å henvise til nettsider, telefonnummer eller annet. Det er også viktig at informasjonen gis på en måte som erstatningsmottakeren forstår.
Avslutningsvis vil jeg vise til at KFV deler det generelle veiledningsansvaret om voldserstatningsordningen med andre aktører. Politiet tar imot anmeldelser og plikter å gi råd og veiledning til den voldsutsatte eller deres etterlatte. Påtalemyndigheten plikter å informere voldsutsatte og deres etterlatte om adgangen til å kreve voldserstatning, jf. påtaleinstruksen § 8-6 tredje ledd. Støttesentrene for kriminalitetsutsatte er underlagt politiet og skal som ett av fire hovedområder gi hjelp og støtte ved søknad om voldserstatning. Videre har også bistandsadvokater, når den voldsutsatte får oppnevnt dette, et ansvar mht. å fremme erstatningskravet for den voldsutsatte i straffesaken.