Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:443 (2023-2024)
Innlevert: 15.11.2023
Sendt: 15.11.2023
Svart på: 22.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I jernbanesektorens svar på prioriteringsoppdraget til NTP står det at man i 2. periode i høy ramme har ambisjoner om å starte byggingen av ny rikstunnel gjennom Oslo.
Hva er kostnaden for å starte planarbeidet i første periode, for oppstart av byggearbeidet i 2. periode, og hva er eventuell kostnad av å fremskynde byggestart til første periode?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I høy ramme har Jernbanedirektoratet og Bane NOR foreslått å prioritere midler som vil gi et bedre beslutningsgrunnlag og oppstart av planlegging i løpet av første del av planperioden, samt videre planlegging og forsiktig oppstart bygging i andre del. Det er satt av sjablongmessige summer til dette.
Hvor mye som behøves til planlegging, vil avhenge av hvor rask fremdrift det siktes mot, hvilke premisser som legges for valg av løsninger og hva som avdekkes i innledende kartlegging. Dersom behandlingen av NTP 2025-36 skulle tilsi raskest mulig fremdrift, vil det være behov for i størrelsesorden 250-500 mill. kroner i første seksårsperiode. Det vil da være nødvendig å først avklare de grunnleggende premissene for prosjektet, bygge opp en prosjektorganisasjon og inngå rådgiveravtale. Dernest kan den formelle planleggingen etter plan- og bygningsloven startes opp, med høring av forslag til planprogram som første trinn.
Planarbeidet frem mot fastsatt kommunedelplan med konsekvensutredning, og dernest reguleringsplan, vil være omfattende for dette komplekse tiltaket, og det vil ikke være mulig å rekke byggestart i første periode. Anslagsvis vurderes det at fysisk byggestart med raskeste fremdrift kan være mulig fra om lag midt i andre seksårsperiode.