Skriftleg spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:257 (2023-2024)
Innlevert: 27.10.2023
Sendt: 30.10.2023
Svart på: 06.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Er regjeringen i rute med nødvendige lov- og forskriftsendringer for drosjenæringen innen utløpet av 2023 i tråd med hva Stortinget har vedtatt, eller er det slik at regjeringen nå har valgt å skille spørsmålet om sentraltilknytningsplikt fra spørsmålene om driveplikt/antallsbegrensning og ikke kommer med forslag om sistnevnte innen utløpet av 2023, og når venter samferdselsministeren at Drosjeutvalget vil legge frem del 2 av NOUen sin?

Grunngiving

I vedtak 84 da Stortinget behandlet statsbudsjettet for 2023, heter det:

«Stortinget ber regjeringen komme med nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023.»

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 står det at regjeringen “arbeider med sikte på å legge frem en proposisjon for Stortinget med krav om sentraltilknytningsplikt”, men uten at det gis noen tidshorisont for dette arbeidet.
Videre er delingen av Drosjeutvalgets NOU i to deler omtalt, men uten at det oppgis noen frist for når del 2 skal være klar.
Av statsbudsjettforslaget kan det virke som regjeringen ikke fullt ut har tenkt å følge opp Stortingets vedtak om å legge frem forslag om å gjeninnføre tilknytningsplikt, driveplikt og antallsbegrensning i løpet av 2023, men i stedet bare kommer med forslag om å gjeninnføre tilknytningsplikt.
Det er ønskelig med en oppklaring.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Arbeidet med å rydde opp i utfordringene i drosjenæringen har vært, og vil fortsette å være, en viktig prioritet for denne regjeringen. For å sikre en helhetlig behandling av drosjenæringen har regjeringen opprettet et utvalg som skal komme med innspill til regelendringer, slik at vi kan vurdere hvordan drosjereguleringen bør være for å ivareta viktige samfunnshensyn.
Drosjeutvalget har levert den første delutredningen og utredningen gir oss et viktig kunnskapsgrunnlag for å utvikle en mer bærekraftig drosjenæring. Det største grepet utvalget foreslår, er å innføre en plikt for drosjeløyvehavere til å være tilknyttet en drosjesentral. Jeg synes de forslagene som utvalget har kommet med, fremstår som fornuftige og interessante, og de kan være med på å bidra til å løse mange av utfordringene som vi ser i drosjenæringen i dag. Samferdselsdepartementet jobber nå på høygir med å gå gjennom de høringsinnspillene som er kommet inn. Vi arbeider med sikte på å legge frem en proposisjon for Stortinget med krav om sentraltilknytningsplikt så raskt som mulig.
Drosjeutvalget har, i lys av utvalgets mandat og anmodningsvedtak nr. 84 fra Stortinget, vurdert spørsmålet om å gjeninnføre antallsregulering og driveplikt i kapittel 10 i NOU 2023:22 På vei mot en bedre regulert drosjenæring. Utvalget har kommet til at det ikke har godt nok grunnlag for å komme med en anbefaling om å innføre antallsregulering og driveplikt før virkningene av ulike innretninger av tiltakene, og spørsmålet om samordning av kontraktsmarkedet, er tilstrekkelig utredet.
Utvalget skal levere en delutredning II som skal omfatte vurderinger av både driveplikt, antallsregulering, kontroll og tilsyn, samt gode arbeidsforhold for ansatte og løyvehavere. Denne utredningen skal leveres i juni 2024. Jeg ser frem til å få utvalgets vurderinger på disse punktene. Eventuelle lov- og forskriftsendring på disse punktene vil dermed ikke fremmes før i 2024.
I sum mener jeg at begge disse utredningene vil gi et godt grunnlag for å styre drosjenæringen mot de målene regjeringen har satt.