Skriftleg spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:212 (2023-2024)
Innlevert: 23.10.2023
Sendt: 23.10.2023
Svart på: 27.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Kan samferdselsministeren bekrefte at prosjektet for RV19 gjennom Moss fortsatt prioriteres av Statens vegvesen som angitt i gjeldende NTP, og gjøre rede for om det ligger inne tilstrekkelige planmidler i 2024 til å holde fremdriften oppe?

Grunngiving

Statens vegvesen skriver på sine sider følgende:

«Riksveg 19 Moss er gitt prioritet i Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022-2027. Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai. Prosjektet er ikke prioritert i Vegvesenets prioritering til Samferdselsdepartementet for neste NTP perioden 2025-2036. Det blir avklart om rv. 19 Moss inngår i NTP 2025-2036 i behandlingen i Stortinget våren 2024».

I et svar til undertegnede i januar 2023 svarte samferdselsministeren blant annet (utdrag):

«De økonomiske rammene for Statens vegvesens virksomhet for 2023 er lavere enn foregående år. For arbeidet med kommunedelplanen for rv. 19 i Moss, vil dette kunne bety en utsettelse på noen måneder, inntil ett år. Jeg vil gjerne presisere at utsettelse av planlegging likevel ikke er det samme som utsettelse av oppstart».

I budsjettproposisjonen for 2024 skriver departementet:

«Selv om prisveksten i anleggsmarkedet har avtatt, er det fortsatt en risiko for at prisveksten kan påvirke Statens vegvesens økonomiske handlingsrom også i 2024».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har igangsatt kommunedelplan med konsekvensutredning på rv. 19 i Moss.
Prosjektet ligger inne i Statens vegvesen sitt planleggingsprogram for 2023 og 2024, men det er først når statsbudsjettet for 2024 blir vedtatt i Stortinget at Statens vegvesen vet hvilket handlingsrom etaten får for videre planlegging og optimalisering av rv. 19 Moss.
Planer er ferskvare, og det er slik at det vil ta lang tid å fullføre de prosjektene som i dag ligger inne i Statens vegvesens portefølje. Jeg har gitt føringer til Statens vegvesen om å vurdere ressursbruken til planlegging opp mot handlingsrommet for å sette i gang nye prosjekter for å unngå at det blir brukt unødige ressurser på planlegging som det senere vil være nødvendig å gjøre på nytt før det er aktuelt å starte prosjektet.