Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:83 (2023-2024)
Innlevert: 10.10.2023
Sendt: 11.10.2023
Rette vedkommende: Finansministeren
Svart på: 20.10.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen å øke CO₂-avgiften fra forbrenning av avfall med litt over 85 %. Aktører i forbrenningsbransjen frykter dette vil føre til økt eksport avfall til Sverige, konkurs ved forbrenningsanlegg i Norge og dermed mindre overskuddsvarme til fjernvarme.
Hvilke muligheter har Norge til å utvide avgiften til å gjelde restavfall som eksporteres, hvor høy vil den måtte være, samt hva vil provenyet for 2024 være?

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Når avfall forbrennes i norske forbrenningsanlegg, oppstår det utslipp av klimagasser som føres i det norske klimaregnskapet. Avgiften på forbrenning av avfall er derfor knyttet til forbrenningen, ikke til avfallet i seg selv. Avgiftsplikten oppstår når avfallet leveres til forbrenningsanlegget. Utslipp fra avfall som eksporteres og forbrennes i anlegg i utlandet, vil ikke føres i det norske klimaregnskapet og er derfor ikke omfattet av den norske avgiften. Avgiften er utformet slik at det kun er forbrenning av fossilt materiale som avgiftslegges. Anlegg som kan dokumentere at de har en lav andel fossilt materiale kan benytte en egen utslippsfaktor. Slik belønnes anlegg som sorterer ut og resirkulerer plast og andre fossile materialer i stedet for å brenne det.
Alle svenske og danske forbrenningsanlegg er underlagt EUs kvotesystem og står dermed overfor en kvotepris på om lag 1 000 kroner per tonn CO₂. Avgiften på 882 kroner per tonn CO₂ representerer dermed ingen konkurranseulempe for de norske ikke-kvotepliktige aktørene. Jeg presiserer samtidig at økningen ikke vil tre i kraft før det er avklart at kvotepliktige anlegg kan ilegges en redusert sats. Vi er også i dialog med ESA om innføring av et fullt avgiftsfritak for kvotepliktige anlegg. Samtidig vil jeg trekke frem at avgiften er en del av avgiftene som skal trappes opp til 2 000 kroner og utgjør viktig del av regjeringens plan for å nå våre klimamål. Jeg vil følge nøye med på om opptrapping fører til økt eksport av avfall til våre naboland og vurdere om det ev. bør medføre endringer i virkemiddelbruken.
En eventuell omlegging av avgiften slik at eksportert avfall omfattes, vil kreve nærmere utredning. Et eventuelt forslag må sendes på høring. Det er ikke mulig å gi et anslag på proveny eller antyde en avgiftsats før forslaget er nærmere utredet.