Skriftleg spørsmål fra Morten Wold (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3201 (2022-2023)
Innlevert: 20.09.2023
Sendt: 20.09.2023
Svart på: 26.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Vil statsråden sørge for at dagens togtilbud ved Steinberg stasjon opprettholdes?

Grunngiving

Bane Nor har foreslått en rekke endringer i rutetilbudet fra Steinberg stasjon. Det kan gi et betydelig dårligere togtilbud for pendlere og andre som bor i et vekstområde like utenfor Drammen. Et søk i rutetidene i slutten av desember, viser at det kuttes til sammen 14 avganger til og fra Steinberg stasjon etter rushtiden om morgenen.
Drammens Tidende publiserte 18. september en stor artikkel om saken. Der sier lederen for aksjonsgruppen for Steinberg stasjon at han synes det er en fallitterklæring å kutte i togtilbudet i stedet for å gjøre noe med infrastrukturen. Han påpeker at Steinberg er et pendlersted som vokser, man får nå nytt boligfelt og det skal åpnes en ny Kiwi-butikk der. Det pekes på at antallet innbyggere nærmest er doblet de siste 15 årene.
Jeg må si meg helt enig i disse påpekningene og understreker at det å kutte i togtilbudet ikke akkurat inspirerer til at folk skal reise miljøvennlig. Vi tenger både bil og bane for å sikre god fremkommelighet og trygge reiser for alle.
I et brev som Drammens Tidende har fått tilgang til, fra Vy til Bane Nor, skriver Vy at den foreslåtte løsningen fra Bane Nor vil gi et uforutsigbart og uryddig togtilbud på Steinberg, og at Trafikkavtalen med Jernbanedirektoratet krever at alle tog på linje R12 stopper på Steinberg.
Fra Steinberg stasjon i retning Drammen, fjernes det sju avganger i døgnet. Her forsvinner avgangene 07:02, 08:02, 10:02, 12:02, 14:02, 16:03 og 18:03. Det kommer også én ny avgang, denne er klokken 17:40. Fra Steinberg stasjon i retning Hokksund, fjernes det sju avganger i døgnet. Her forsvinner avgangene 06:59, 08:56, 10:56, 12:56, 14:56, 16:56 og 18:56. På den annen side dukker det opp to nye avganger i rutetabellen, nemlig 04:02 og 06:20. Disse to avgangene krever imidlertid togbytte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har vurdert denne saken på nytt og besluttet å opprettholde togstopp ved Steinberg for alle avganger på linje R12 Kongsberg-Eidsvoll i 2024. Bane NOR foreslo å redusere stopp på Steinberg stasjon siden foretakets analyser viste at et slikt tiltak ville bedre punktligheten på linjen.
Jernbanesektoren arbeider hardt for å øke punktligheten slik at alle reisende skal kunne stole på at toget kommer og går når det skal. I dette arbeidet har og vil alle steiner bli snudd slik at Bane NOR og øvrige jernbaneaktører kan få god kunnskap om hvilke tiltak som vil gi størst effekt. Jernbanen er et komplekst system med mange avhengigheter, og små endringer kan potensielt gi store konsekvenser. Eksempelvis vil det å spare inn tiden det tar å stoppe på enkelte mindre stasjoner kunne ha uventet stor positiv effekt langt utover den linjen stoppene ligger på. Dette skyldes at jernbanen i Norge er formet som et nav der all trafikk er forbundet sammen og det er få omkjøringsmuligheter. Vi kjører videre svært mange avganger og har derfor svært høy kapasitetsutnyttelse. Når hendelser oppstår forplanter derfor forsinkelser seg raskt og rammer mange reisende. Bane NOR har analyser som viser at hendelser på Østlandet dessverre også får negative konsekvenser for togtrafikken i andre deler av landet pga. disse sammenhengene. I arbeidet med å bedre punktligheten og driftsstabiliteten på jernbanen er det derfor viktig at alle tiltak vurderes, også stoppstruktur. Bane NOR og øvrige jernbaneaktører vil fortsette det viktige arbeidet med å analysere og identifisere alle potensielle punktlighetsforbedrende tiltak og komme med oppdaterte anbefalinger for å bedre reisehverdagen for de reisende og godskundene.