Skriftleg spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2495 (2022-2023)
Innlevert: 09.06.2023
Sendt: 12.06.2023
Svart på: 19.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Hvor mange flyselskaper har avviklet sin tilstedeværelse/flyvninger innland/utland ved norske flyplasser med flypassasjeravgiften som begrunnelse og hvilke selskaper og flyplasser gjelder det?

Grunngiving

Den tidligere ordføreren i Fredrikstad var aktiv i valgkampen i 2021 om en rekke samferdselsprosjekter i Østfold.
Rygge Sivile Lufthavn skulle åpnes, Kjøkøysund bru bygges ny, Intercity-utbygging med dobbeltspor til Halden, Grønli stasjon i Fredrikstad og mange flere lovnader. Den tidligere ordføreren ville ha forpliktende årstall for Grønli stasjon og jernbane gjennom Fredrikstad fra den forrige regjeringen.
Det var viktig å bygge opp et knutepunkt på Grønli både i forhold til reisetid til og fra Oslo samt i forhold til byutvikling. Nedprioritering av jernbane ble før valget i 2021 karakterisert som togrøveri av den tidligere ordføreren.
Ryanair hevdet at avvikling av basen på Rygge var på grunn av innføring av passasjeravgift. Arbeiderpartiet og LO mente 1000 arbeidsplasser forsvant og fjerning av passasjeravgiften, eller endring av innretningen av avgiften, var nødvendig for gjenåpning. Historien om at et flyselskap avvikler sin operasjon på en flyplass på grunn av en innført avgift som den enkelte passasjer betaler, enten man er for eller mot en slik avgift, har for mange blitt en “sannhet“.
Svarene fra sittende samferdselsminister på de fleste spørsmål vedrørende valgkamplovnader i Østfold vil nok være at det jobbes med ny Nasjonal Transportplan (NTP) – (2025-2036).
Det er derfor viktig å avklare et spørsmål, som ikke vil være med i NTP, nemlig om sittende samferdselsminister står fast på at Rygge Sivile Lufthavn (RSL) ble nedlagt på grunn av en avgift på 80 kroner per passasjer, eller om det var andre sammensatte årsaker til at Ryanair flyttet baseflyet som igjen medførte at styret i RSL bestemte seg for å avvikle driften ved flyplassen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Flypassasjeravgiften ble innført 1. juni 2016, altså under Solbergregjeringen i perioden Frp var en del av regjeringen.
Sammenhengene mellom avgiftsnivået og tilbudet av flyreiser er kompliserte og usikre. Det avgjørende er i praksis det samlede nivået på de fiskale avgiftene (som flypassasjer-avgiften), og de ordinære luftfartsavgiftene, som er betaling for lufthavn- og flysikrings-tjenester. I tillegg har flyselskapenes mulighet til å kompensere avgiftsøkningen ved å øke billettprisene stor betydning (prisfølsomheten).
Det er allment kjent at Ryanair viste til flypassasjeravgiften som årsak til at selskapet trakk seg ut av Moss lufthavn, Rygge i 2016. Widerøe opplyste samme år at de satte fire fly på bakken som følge av avgiften, men det er ikke klart hvilke konkrete ruter dette påvirket. Endelig opplyste Norwegian til mediene at de kuttet seks ruter av sitt sommerprogram i 2017 som følge av flypassasjeravgiften.
Jeg har forelagt spørsmålet for Avinor, som trolig har best oversikt over flyselskapenes praksis og den generelle prisfølsomheten for flyruter i Norge. Avinor opplyser at de ikke har fått beskjed fra flyselskapene, eller på annen måte er kjent med, at eksisterende ruter har blitt lagt ned som følge av flypassasjeravgiften etter de oppslagene som er nevnt ovenfor. Derimot har SAS opplyst til Avinor at ruten fra Bergen til New York ikke ble startet opp som følge av «økt avgift».