Skriftleg spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2271 (2022-2023)
Innlevert: 16.05.2023
Sendt: 19.05.2023
Svart på: 24.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Hvordan vil samferdselsministeren konkret følge opp Jernbanedirektoratets rapport om «Plan for historisk togmateriell – delprosjekt II» slik at museumsjernbaner og historisk togmateriell i større grad blir ivaretatt?

Grunngiving

Regjeringen har i Hurdalserklæringen skrevet at den skal legge til rette for at museumsbaner og historisk togmateriell i større grad skal ivaretas. Jernbanedirektoratets rapport om museumsjernbanesektorens utfordringer forelå i november 2023, og er tydelig i sin anbefaling: Prosjektets hovedkonklusjon er at det er behov for at staten tar et større ansvar for ivaretakelsen av historisk togmateriell. Dagens system er underfinansiert og drives med en stor andel frivillig arbeid. Dette systemet er ikke bærekraftig dersom historisk togmateriell skal ivaretas i tilstrekkelig grad […].
Museumsbanesektoren selv, inkludert Norsk Jernbaneklubb som representerer frivilligheten, har vært godt involvert i prosessen med direktoratet om rapporten, og mener rapporten og hovedkonklusjonen gir en god beskrivelse av forholdene ved dagens museumsbaner. Det er et klart inntrykk i museumsbanesektoren at det nå skal komme friske midler fra statlig hold.
Vi går nå inn i den mest hektiske delen av sesongen for de syv norske museumsjernbanene, der mange titalls tusen besøkende skal kjøre museumstog. Dette gjøres med materiell som nå lever på overtid, og der det er behov for omfattende utskiftninger og restaureringer i årene fremover for å sikre videre drift. Sektoren selv har anslått behovet til mellom 150 og 200 millioner kroner, og situasjonen er at det årlige forfallet i dag er større enn restaureringstakten.
I et større perspektiv handler god ivaretakelse av museumsjernbanene også om å ivareta en svært viktig del av norsk samferdselshistorie, der jernbanen var en helt avgjørende forutsetning for fremveksten av det moderne Norge. Dette er en kulturarv og en historie Norge må ta seg råd til å ta skikkelig vare på.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som stortingsrepresentanten viser til, inneholdt Hurdalsplattformen et punkt om at regjeringen vil legge til rette for at museumsbaner og historisk togmateriell i større grad ivaretas. Jeg bestilte derfor en rapport fra Jernbanedirektoratet (Jdir) høsten 2021, som skulle vurdere behov for, om og hvordan dette kan gjøres.
Rapporten ble levert i to delleveranser, da departementet basert på innspill fra aktørene ble gjort oppmerksom på at det var en presserende problemstilling som måtte adresseres før de mer langsiktige vurderingene kunne gjøres. Delrapport I beskrev strakstiltak for å løse de frivillige organisasjonenes mottatte krav fra Bane NOR (BN) om betaling av leieutgifter for sitt togmateriell på BNs hensettingsplasser. Departementet tok raskt initiativ for å løse denne problemstillingen, og i revidert nasjonalbudsjett 2022 ble det besluttet å øke bevilgningen fra 23,6 mill. kr. til 25 mill. kr. (totalt 1,4 mill. kr.) for å ta høyde for økte leieutgifter til Bane NOR for parkering av historisk togmateriell. I statsbudsjettet for 2023 ble denne bevilgningen videreført da Stortinget vedtok i desember 2022 å bevilge 25 mill. kr. til tilskuddsordningen for kulturminner i jernbanesektoren.
Jeg mottok delrapport II mot slutten av august i 2022, og denne beskriver forslag til hvordan problemstillingene kan løses på lang sikt. Jdir peker på den store frivillige innsatsen og hvordan denne i kombinasjon med å tilføre sektoren flere midler over Jernbanemuseets tilskuddsordning vil kunne bidra til å bedre ivareta den historiske kulturarven. Jdir beskriver ulike tiltak listet i prioritert rekkefølge som totalt med summerer seg til en årlig totalsum på opp til 12,75 mill. kr og består av; å øke støtten til prosjektmidler, oppgradering av verksteder, magasinering av historisk togmateriell, samt opprettelsen av en driftsstøtteordning for landsdekkende frivillige organisasjoner.
Alle saker som har budsjettmessige konsekvenser, må vurderes opp mot hverandre inn i de budsjettprosessene som er aktuelle. Dette er nødvendig for å sikre at regjering og Storting får veiet ulike behov opp mot hverandre og prioritert mellom dem. Rapportene fra Jdir danner et godt grunnlag for det videre arbeidet med å ivareta historisk togmateriell, og i revidert nasjonalbudsjett for 2023 foreslår regjeringen å øke bevilgningen til tilskuddsordningen til kulturminner i jernbanesektoren med 2,5 mill. kr. Av disse midlene er 2 mill. kr. satt av til driftsstøtte til frivillige landsdekkende organisasjoner og tiltak for bedre ivaretagelse av historisk togmateriell. Midlene blir tildelt ut ifra en prioritert rekkefølge i tiltakslisten i delrapport II. I tillegg er 0,5 mill.kr. kroner foreslått for å kompensere for prisvekst.
Jeg kan ikke forskuttere statsbudsjettet for 2024 og kan på nåværende tidspunkt derfor ikke si annet enn at jeg har forstått anbefalingene i rapporten og ser at de tiltakene som er foreslått i rapporten er basert på det vi definerte som det overordnede målet - å bidra til forutsigbare rammevilkår for aktørene i sektoren bl.a. gjennom stabile økonomiske rammebetingelser. Neste steg i prosessen blir således å veie behovet for denne typen tiltak opp mot andre verdige og trengende behov.