Skriftleg spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1006 (2022-2023)
Innlevert: 13.01.2023
Sendt: 16.01.2023
Svart på: 23.01.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at strømstøtten for bedrifter faktisk når foretak som leier sine lokaler?

Grunngiving

Mange bedrifter som leier sine forretningslokaler av eiendomsselskaper opplever at regjeringens ordning for strømstøtte ikke når frem til dem. I Dagens Næringsliv 13.01 kan vi lese om Power City i Oslo, som ikke får støtte fra regjeringens energitilskuddsordning for bedrifter, da støtten utbetales til gårdeier, eiendomsselskapet til Christian Ringnes.
Slike eiendomsselskaper er den sektoren som mottar desidert mest fra regjeringens strømstøtte for bedrifter. Av de 2,78 milliarder kronene som er blitt delt ut, har eiendomsrelaterte selskaper mottatt over 1,2 milliarder – altså mer enn en tredjedel av det totale tilskuddsbeløpet.
I følge §2-11, (5) i forskrift om midlertidig ordning for energitilskudd til næringslivet som følge av ekstraordinære strømutgifter slår fast at:

«foretak som formelt anses som sluttbruker av strøm eller fjernvarme og som mottar tilskudd under denne forskriften, men som viderefakturerer sine utgifter til reelle sluttbrukere av strømmen eller fjernvarmen, eksempelvis til leietakere, skal sørge for at tilskudd kommer de reelle sluttbrukere av strømmen eller fjernvarmen til gode.»

Likevel melder mange bedrifter som leier lokaler, og er reelle sluttbrukere av strømmen, at strømstøtten ikke når frem til dem, men for eksempel brukes av gårdeier til tiltak for å strømsparing i selve boligmassen.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Det er riktig som representanten viser til at en betydelig del av det samlede tilskuddet i energitilskuddsordningen har blitt tildelt foretak som er registrert i Brønnøysundregistrene med virksomhet innenfor eiendomsrelaterte næringskoder. Slik det fremgår av tilskuddslisten for ordningen synes denne gruppen tilskuddsmottakere å være en blanding av små, mellomstore og større foretak som driver eiendomsrelatert virksomhet av ulik art, bl.a. næringsparker, kontorfellesskap, og kjøpesentre. En del av disse foretakene synes også å inngå i konsern hvor hovedvirksomheten ikke er utleie, men hvor drift av eiendom håndteres i foretaket som står som søker i ordningen.
Det er også riktig som representanten påpeker at forskriften for ordningen tydelig slår fast at foretak som formelt anses som sluttbruker av strøm/fjernvarme, men som viderefakturerer sine utgifter til reelle sluttbrukere, eksempelvis til leietakere, skal sørge for at tilskudd kommer de reelle sluttbrukerne av strømmen/fjernvarmen til gode. Dette følger av § 2-11 femte ledd i forskriften for ordningen (Forskrift om midlertidig ordning for energitilskudd til næringslivet som følge av ekstraordinære strømutgifter). Jeg vil også her vise til den nevnte paragrafens øvrige ledd, som bl.a. gir bestemmelser om at et foretak (eksempelvis en leietaker) kunne søke om tilskudd på bakgrunn av kostnader til strøm eller fjernvarme som foretaket hadde fått viderefakturert fra et annet foretak.
Hvordan vilkåret i § 2-11 femte ledd skal oppfylles vil kunne variere, bl.a. mht. hvilke avtaler som foreligger mellom utleieforetak og leietaker. Når det gjelder tilskudd til delvis dekning av strømkostnader, kan det være naturlig at utleiere lar dette komme leietakere til gode ved fratrekk i viderefakturerte strømkostnader, fratrekk i felleskostnader e.l. Når det gjelder tilskudd til gjennomføring av energitiltak, kan det være naturlig at dette kommer leietakere til gode eksempelvis ved reduserte viderefakturerte energikostnader over tid.
Tilskuddsmottakerne plikter å følge forskriftens regler. Jeg legger til grunn at utleiere og andre foretak som viderefakturerer kostnader knyttet til strøm/fjernvarme til reelle sluttbrukere finner fornuftige løsninger for å oppfylle vilkåret i § 2-11 femte ledd, ev. i samråd med disse sluttbrukerne.
For ordens skyld viser jeg også til forskriftens § 4-6, som gir bestemmelser om at tilskuddsmyndigheten for ordningen skal gjennomføre en stikkprøvekontroll av søknader etter at tilskudd er utbetalt, og § 5-3 første ledd, som gir bestemmelser om at dersom det er utbetalt tilskudd i strid med bestemmelsene i forskriften, skal det uriktig utbetalte beløpet tilbakebetales med renter.