Skriftleg spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:741 (2022-2023)
Innlevert: 15.12.2022
Sendt: 16.12.2022
Svart på: 22.12.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Kan statsråden garantere for at de som nå oppsøker Nav med akutt behov for hjelp får den hjelpen før jul?

Grunngiving

I VG 15.12.2022 er Statsråd Marte Mjøs Persen ute i media og sier at mennesker som trenger hjelp ikke må nøle med å ta kontakt med Nav for å få hjelp. Representanten har mottatt flere henvendelser fra personer som er fortvilet over nav og saksbehandlingstiden. En av de henvendelsene hadde ventet i 38 uker på svar på søknad om sykepenger. Det er 9 måneders vente tid på en søknad, men hvis vedkommende ønsker å klage på vedtaket, har hen bare 2 uker på seg. Dette finner representanten veldig underlig, at nav kan ta seg friheten til å bruke 38 uker, eller 185 arbeidsdager på å behandle en søknad. Hvis mennesker er i en akutt økonomisk krise, er 38 uker lenge å vente på økonomisk hjelp.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Det er viktig at mennesker som trenger hjelp på grunn av sin økonomiske situasjon oppsøker NAV. De kan bistå med veiledning og økonomisk støtte. Representanten viser til at jeg ga denne oppfordringen i et intervju publisert i VG 15. desember 2022. Jeg står ved denne oppfordringen.
I begrunnelsen for sitt spørsmål viser representanten Saudland til at han har mottatt henvendelser fra flere personer som er fortvilet over NAV og saksbehandlingstiden. En av personene som har henvendt seg skal ha ventet i mange måneder på svar på søknad om sykepenger.
For å besvare representantens spørsmål vil jeg først redegjøre for hvordan NAV behandler søknader om sykepenger, og videre informere om hva man kan gjøre om man har akutt behov for økonomisk hjelp.
Før NAV kan utbetale sykepenger, må de vurdere om søkeren har rett på sykepenger. For å vurdere dette trenger NAV dokumentasjon, som for eksempel inntektsmelding fra arbeidsgiver.
NAV har ikke hjemmel til å utbetale sykepenger før de har vurdert om en person møter vilkårene. Søknader om sykepenger skal ifølge NAV være behandlet innen 4 uker fra nødvendig dokumentasjon er mottatt. I saker hvor NAV ikke får nødvendig dokumentasjon må søkeren dessverre vente lenger enn dette.
NAV har hatt utfordringer med saksbehandlingstider på søknader om sykepenger, og det er iverksatt flere forbedringstiltak. Det er for eksempel omdisponert saksbehandlere internt i NAV for å behandle flere søknader. De som har et sterkt behov for at sykepengene blir utbetalt raskt, kan også ta kontakt med NAV Kontaktsenter, slik at søknaden kan bli behandlet raskt. Dette forutsetter at NAV har fått all nødvendig dokumentasjon.
Etaten har informert meg om at de er nærmere normalsituasjon på behandling av søknader om sykepenger enn tidligere i år. Det kan likevel være enkelte saker som har lengre saksbehandlingstid enn ønsket. Det er fortsatt utfordringer med saksbehandlingstider, spesielt på klagebehandling.
Representanten spør videre om de som nå er i en akutt situasjon vil få penger til jul. Hvis situasjonen er akutt som følge av at NAV har brukt lang tid på behandling av en søknad, vil jeg råde dem først til å ta kontakt med NAV for å finne ut av hva som er status i deres sak. Personer som står uten penger til mat eller andre helt nødvendige utgifter kan ha rett på økonomisk sosialhjelp. I en akutt situasjon bør personen kontakte NAV-kontoret i sin kommune. En slik henvendelse skal behandles raskt.
Jeg vil igjen understreke at de som har behov for hjelp kan oppsøke NAV. Hvis de har en søknad inne som de venter svar på, kan de få vite hva som skjer i saken. Om personen ikke får utbetalt sykepenger og situasjonen er akutt, skal de få rask hjelp om de henvender seg til sitt NAV-kontor. Det sitter dyktige ansatte i hele NAV som er klare til å bistå dem som henvender seg.