Skriftleg spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:702 (2022-2023)
Innlevert: 12.12.2022
Sendt: 13.12.2022
Svart på: 19.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Klimaministeren sa på en konferanse nylig at det var "ekstremt koko mye veibygging" de siste åtte årene.
Er statsråden enig med klimaministeren i at det ble igangsatt for mange veiprosjekt mens Frp satt i regjering?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som samferdselsminister er jeg godt kjent med at det innenfor veisektoren har vært, og fortsatt er, utfordringer med trafikksikkerhet og framkommelighet både for person- og næringstransport mange steder i landet. Mine forgjengere, ikke bare fra forrige regjering, men også før det, har bidratt til et viktig løft for samferdselssektoren. Det er jeg glad for og effektene av prioriteringen, særlig for trafikksikkerheten, er svært gode.
Samferdselsbudsjettet er på et rekordhøyt nivå, og denne regjeringen har klare ambisjoner om å løse utfordringene i sektoren. Men vi må tenke smart. Vi må velge løsninger som reduserer kostnader og som gir mindre inngrep i natur og lavere utslipp. Jeg viser til klima- og miljøministerens svar på spørsmål 687 fra samme representant. Han skriver her at

«Vi skal fortsatt ha trygg og god fremkommelighet i hele landet, samtidig som vi skal nå Norges klima- og miljømål. Derfor trenger vi en langsiktig og bærekraftig innretning av transportsystem som svarer på fremtidens utfordringer, imøtekommer behovene for mobilitet i hele landet og ikke går på bekostning av viktige klima- og miljøhensyn.»

Regjeringen vil sikre at fremtidens veiutbygging er rett dimensjonert og at det er de rette prosjektene det arbeides med. I dette er veinormalene sentrale, de er rammeverket som definerer standard for utbygging av veiene. Derfor har regjeringen bedt Statens vegvesen sende på høring et forslag om endring av veinormalene. Regjeringen ser behov for å vurdere endringer i veinormalene for at fremtidige veiprosjekter skal kunne bedre fremkommeligheten og sikkerheten på veiene med mindre inngrep og utslipp og til lavere kostnader.