Skriftleg spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:282 (2022-2023)
Innlevert: 01.11.2022
Sendt: 02.11.2022
Svart på: 11.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hvorfor prioriterer regjeringen utbedring av Lærdalstunnelen på E16 før noe gjøres med de mange trafikkfarlige tunnelene på E6 i Sørfold?

Grunngiving

Statens Vegvesen har i høst varslet at de arbeider med planer om å stenge Lærdalstunnelen på E16 i ett år for utbedringer, med henvisning til EU-krav for europaveier.
I statsbudsjettforslaget sitt for 2023 har regjeringen "lagt opp til at utbedringsarbeidene kan starte høsten 2023".
Samtidig har regjeringen i statsbudsjettforslaget foreslått at videre arbeid med prosjektet E6 Megård-Mørsvikbotn stanses av Veivesenet. Dette er en strekning hvor 12 tunneler ikke oppfyller myndighetenes sikkerhetskrav, ifølge Veivesenet.
Begge nevnte strekninger er europaveier og begge prosjekter har en milliardkostnad. Det kan virke som regjeringens politikk nå er å prioritere Lærdalstunnelen, som holder en i denne sammenhengen svært høy standard, før noe gjøres med de trafikkfarlige forholdene på E6 gjennom Sørfold. Samferdselspolitikk handler som kjent om å prioritere det som er viktigst og haster mest, først. Representanten ønsker derfor en forklaring på prioriteringen regjeringen ønsker å gjøre her.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det skal gjøres omfattende utbedringer og sikringstiltak i E16 Lærdalstunnelen. Det innebærer bygging av flere nye tekniske bygg med tilhørende bergrom, oppgradering av eksisterende ventilasjonsanlegg med to nye sjaktventilatorer i ny ventilasjonstunnel, utskifting av lysanlegg, nye nødstasjoner, ledelys og nytt overvåkningssystem. Tiltakene må gjøres for å bedre sikkerheten i tunnelen og for å ivareta krav i tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften. Stortinget behandlet prosjektet ved Prop. 193 S (2020-2021), jf. Innst. 648 S (2020-2021). Utbedringene har en vedtatt kostnadsramme på 2,5 mrd. kr (2023).
E6 Sørfoldtunnelene oppfyller heller ikke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Disse tunnelene skal imidlertid ikke utbedres, men erstattes av ny trase/nye tunneler med utbyggingen av E6 Megården – Mørsvikbotn. Prosjektet har et styringsmål på 10,0 mrd. kr (2022).
Norge er et av landene i Europa med flest tunneler, og det krever store ressurser og kostnader å gjøre store utbedringer en meget krevende infrastruktur. Samtidig står vi i en ekstraordinær situasjon, med krig og energikrise i Europa og stigende priser. Derfor må regjeringen prioritere trygghet og rettferdig fordeling. Dette innebærer å prioritere drift og vedlikehold av riksveiene. Slik sørger vi for å ta vare på det vi allerede har.
Dette har ført til at flere av veiprosjektene Statens vegvesen har prioritert høyest for byggestart i 2023 settes på vent, deriblant E6 Megården – Mørsvikbotn.