Skriftleg spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:82 (2022-2023)
Innlevert: 12.10.2022
Sendt: 12.10.2022
Svart på: 17.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Hvis statsråden velger å møte opp på åpningen av E39 mellom Kristiansand og Mandal, er det da en garanti for videre fremdrift av veiprosjektet?

Grunngiving

Samferdselsministeren har de siste månedene reist land og strand rundt for å ta ned forventningene til statsbudsjettet og da budsjettet kom er det liten tvil om at disse forventningene, eller mangelen av sådanne ble innfridd.
Statsråden kutter nå viktige samferdselsprosjekter rundt om i hele landet, også prosjekter Arbeiderpartiet gikk til valg på at de ville være «garantister» for. Den garantien gjaldt bare til regjeringskontorene var kapret.
Til tross for at statsråden kutter prosjekter i hele landet, er han likevel invitert til å bli med på åpningen av nye E39 mellom Kristiansand og Mandal – et prosjekt som ble vedtatt og startet med FrP i regjering. Om statsråden velger å møte opp på åpningen håper jeg det er et tydelig signal til landsdelen om at en av Norges farligste veistrekninger fortsatt er en prioritet og ikke blir skuffelagt i likhet med så mange andre av Aps valgløfter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nye Veier AS får gjennom Samferdselsdepartementets statsbudsjetter overført 5 mrd. 2016-kr årlig til å planlegge, gjennomføre og drifte og vedlikeholde de strekningene og prosjektene som veiselskapet har fått overført til sin portefølje. I tråd med dette har Samferdselsdepartementet foreslått 6 103 mill. kr til Nye Veier AS i statsbudsjettet for 2023 (2023-kr). I tillegg er Nye Veiers utbyggingsaktiviteter delvis finansiert med bompenger.
Det har vært en viktig del av Nye Veier-modellen at det er selskapet selv som har ansvaret for å vurdere rekkefølge og prioritering av oppstart av prosjektene som inngår i deres portefølje, innenfor nevnte finansieringsrammer. Jeg ønsker derfor ikke blande meg nærmere inn i Nye Veier AS arbeid med videre prioritering av gjenstående utbyggingsstrekninger på E39 på Sørlandet, eller øvrige strekninger innenfor selskapets portefølje.