Skriftleg spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2780 (2021-2022)
Innlevert: 31.08.2022
Sendt: 01.09.2022
Svart på: 06.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Kan samferdselsministeren redegjøre om regjeringens planer for Flytogets rolle i jernbanetilbudet fremover, spesielt i lys av de nye signalene om at Flytogets tilbringertjeneste til Gardermoen nå skal sees i sammenheng med øvrig togtilbudet?

Grunngiving

I januar i år, som svar på skriftlig spørsmål nr. 15:924 (2021-2022), skrev samferdselsministeren at regjeringen “ikke har tatt endelig stilling til hvorvidt Flytoget AS skal integreres i det øvrige togtilbudet”. Ministeren skrev videre at departementet “arbeider nå med hvordan arbeidet med direktetildeling av togtilbudet som ikke er konkurranseutsatt skal innrettes” og at “dette er spørsmål jeg vil vurdere i denne prosessen”.
19. august ble det kjent at Jernbanedirektoratet ønsker å dele ansvaret for persontogtrafikken på Østlandet mellom Vy (pakken “Østlandet 1”) og Flytoget (pakken “Østlandet 2”).
I omtalen på direktoratets nettsider står det blant annet:
“Jernbanedirektoratet ser potensialet ved å se de ordinære regiontogene og flytogets ruter til og fra Gardermoen i en større sammenheng, for å utnytte kapasiteten enda bedre.”
Jernbanedirektør Knut Sletta uttaler at “Flytoget har en kontrakt som varer til 1. februar 2028. Ved å forhandle med Flytoget om flere regiontogstrekninger, kan vi se disse rutene i en større sammenheng og åpne for bedre utnyttelse av kapasiteten på sporene allerede fra 2023. Det vil kunne gi kundene et enda bedre tilbud”.
Direktoratet skriver videre at en avtale med Flytoget “vil kunne inkludere tilbringertjenesten som i dag trafikkeres av Flytoget, senest fra 2028.”
Dermed kan det virke som regjeringen omsider har tatt stilling og at Flytogets fremtidige rolle nå er vurdert, jmf. svaret på det skriftlige spørsmålet i januar.
Fra Rødts side er det gledelig hvis Flytogets tilbringertjeneste til Gardermoen omsider skal sees i sammenheng med det øvrige togtilbudet i Oslo-området. Rødt har lenge hatt programfestet at Flytoget og Vy bør slås sammen, nettopp for å sikre dette. Det gir ingen mening at pendlere står tett på lokal- og regionaltog, mens halvfulle flytog binder opp kapasitet i Oslotunnelen og blokkerer for å øke antall ordinære togavganger og/eller at flytogene ikke har mulighet til å ta med seg ordinære reisende underveis.
Flytogets fremtidige rolle er imidlertid spørsmål som naturlig hører hjemme i Stortinget. Da er det ønskelig med en redegjørelse om hva regjeringens konklusjoner faktisk er.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet er kompetent myndighet for tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteyting med persontog. Direktoratet er dermed også ansvarlig for dialogen med Flytoget om direktetildelingen av persontogkontraktene om enkelte av regiontogstrekningene på Østlandet, etter at regjeringen stanset den videre konkurranseutsettingen så raskt vi kunne i fjor. Så lenge Jernbanedirektoratet er i dialog med togselskapene, er det for tidlig å konkludere om togtrafikken på Østlandet skal deles mellom Vy og Flytoget. Det er dermed også for tidlig å si noe om Flytogets rolle i jernbanetilbudet fremover.
Et av de største problemene i norsk jernbane i dag, er at kapasiteten på det sentrale Østlandsområdet tidvis er sprengt. Dette skaper trengsel og punktlighetsproblemer som går ut over de reisende. Dette er en hovedutfordring vi tar på alvor, og som må løses dersom jernbanen skal fortsette å ta sin del av veksten i transportsystemet.
Våre mål for de nye avtalene som Jernbanedirektoratet skal inngå er bl.a. flere og mer fornøyde reisende, et bedre rutetilbud, bedre kapasitetsutnyttelse og at toget skal være en koordinert del av et helhetlig transportsystem. Fordelen med å se disse strekningene i sammenheng med Flytoget-strekningen, er at vi kan få en bedre utnyttelse av kapasiteten på vestsiden av Oslo og gjennom Oslotunnelen.
Denne regjeringen ser hele togtilbudet på Østlandet i sammenheng for å få et bedre tilbud til de reisende, og har et klart mål om at direktetildelingen skal gi en bedre utnyttelse av kapasiteten på Østlandet, samtidig som vi opprettholder et godt tilbud til Oslo lufthavn.