Skriftleg spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2565 (2021-2022)
Innlevert: 03.08.2022
Sendt: 03.08.2022
Svart på: 12.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva akter samferdselsministeren å gjøre i samarbeid med Viken fylkeskommune og Moss kommune for å bidra til at utfordringene med Kanalbroen som i dag er en stor hemsko, for næringsliv og beboere på Jeløy i Moss, løses raskeste mulig med tiltak både på kort sikt og permanent?

Grunngiving

Samferdselsministeren kjenner godt til utfordringene med Kanalbroen i Moss. Dagens bro er preget av slitasje i de bærende konstruksjonene, slik at belastningen på broen måtte reduseres. Viken fylkeskommune fikk derfor pålegg fra Vegdirektoratet om å gjøre nødvendige tiltak i tråd med dette. Løsningen ble å stenge de ytterste kjørefeltene i begge retninger, for å redusere antall biler som kan være på broen samtidig. Dette ble utført i juni 2022. Lokalmedia har i ettertid hatt flere oppslag om utfordringer dette har skapt for innbyggere, utrykningskjøretøy og ikke minst næringslivet som lider stort.
Nå skriver Viken fylkeskommune på sine nettsider at ny Kanalbro mellom Moss sentrum og Jeløy først vil kunne stå ferdig i 2028. Dette er ikke mindre enn en katastrofe for lokalsamfunnet og vi må alle kunne forvente at alle planmyndigheter her gjør sitt ytterste for at planprosessene og finansieringen kommer på plass så raskt som overhode mulig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De siste måneders trafikkbilde har vist at det er utfordringer med trafikkavviklingen over Kanalbroen i Moss, som følge av at de ytterste kjørefeltene ble stengt for å begrense belastningen på broen. Dette er jeg også gjort oppmerksom på gjennom møter med ordfører i Moss og fylkesrådsleder i Viken, senest nå i august. Jeg setter pris på den tette dialogen om dette med berørte lokale myndigheter.
Kanalbroen i Moss er en fylkesvei, og eies derfor av Viken fylkeskommune. Ansvaret for veien og valg av løsninger ligger derfor regionalt.
Det langsiktige arbeidet med ny bro bør vurderes forsert, og parallelt med dette må det jobbes kortsiktig for å finne løsninger som letter på dagens situasjon. Ansvaret for dette tilligger fylkeskommunen og kommunen. Jeg har fått forsikring om at det jobbes godt lokalt med å se på avbøtende tiltak, blant annet for gående og syklende, og at trafikksikkerhet prioriteres. Det arbeides også godt med den mer omfattende prosessen med å bygge ny bro.
Regjeringen har styrket fylkeskommunenes økonomi i statsbudsjettet for innværende år med 900 millioner kroner. De lokale prioriteringene ligger til fylkestinget, men jeg ønsker å bidra til en eventuell fortgang i prosjektet gjennom å raskt behandle eventuelle spørsmål eller avklaringer som trenger sentral behandling fra Statens vegvesen, eller fra regjeringens side.