Skriftleg spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2107 (2021-2022)
Innlevert: 19.05.2022
Sendt: 20.05.2022
Svart på: 31.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva vil samferdselsministeren foreta seg for å gjøre det enklere og raskere å gjennomføre oppkjøring med sensor for å kvalifisere seg til å få førerkort på ulike kjøretøygrupper – på kort og lengre sikt?

Grunngiving

De siste dagenes nyheter har fortalt oss om mangelen på mulighet for oppkjøring til førerkort i ulike klasser på Østlandet. Mange unge har brukt tusenvis av kroner på kjøreopplæring og risikerer å måtte vente i flere måneder på å få oppkjøring. For de som ønsker førerkort på motorsykkel så kan virkeligheten være at de først får oppkjøring når sesongen er avsluttet. Samtidig vet vi at kjøreopplæring er «ferskvare»
Vi har nå to år med pandemi bak oss. Dette har skapt både endrede vaner og en lang kø av kandidater som ikke har fått kjørt opp med sensor på bil, motorsykkel og tyngre kjøretøy.
På kort sikt bør trafikkstasjonene få lov til å leie inn pensjonerte sensorer, eller sensorer som har byttet yrke, som ønsker å bidra. Dette vil være et godt tiltak som vil virke raskt.
På lengre sikt bør private kjøreskoler få gjennomføre hele kjøreopplæringsløpet, inklusive både teori, praktisk kjøring og sensur av kandidatene. Dette vil gi kortere ventetid og en mer fleksibel oppkjøring. Gjennom å la private overta ansvar for hele kjøreopplæringen kan man i praksis få gjennomført oppkjøring i hele landet, der flere i dag har lang reisetid både for teori og oppkjøring. De kan også få til mer fleksible tidspunkt for oppkjøring og kortere ventetider. For å få dette til må selvfølgelig godkjenningsordningen for kjøreskoler gjennomgås og vurderes på nytt.
Hvis kjøreskolene får større ansvar, er det naturlig å følge opp med strengere krav til offentlig godkjenning. Det vil ikke være fritt fram for private å gjennomføre kjøreopplæringsløpet. Det offentlige skal sitte med ansvar for godkjenning, det må komme på plass strenge krav for de kjøreskolene som skal gjennomføre dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har forståelse for at mange unge nå er utålmodige med å få kjøre opp i vår. At mange nå opplever lange ventetider for å få tatt førerprøven, henger sammen med at vi er på vei ut av en pandemi og at sommeren er høysesong for oppkjøringer, særlig når det gjelder motorsykkel.
Pandemien har medført at mange flere enn tidligere ønsker å ta førerkort. Økningen er betydelig, og ser foreløpig ikke ut til å avta i nevneverdig grad.
Den økte etterspørselen har bidratt til store kapasitetsutfordringer for Statens vegvesen. For å møte etterspørselen, har Statens vegvesen ansatt et betydelig antall nye sensorer de to siste årene. I tillegg har det i stor grad vært benyttet overtid, og andre oppgaver har blitt nedprioritert. Samtidig har dessverre mange valgt å slutte, først og fremst på grunn av oppnådd pensjonsalder.
Tiltakene som er gjennomført har gjort at Statens vegvesen har avviklet flere førerprøver enn noen gang. Statens vegvesen opplyser at det i 2021 ble avviklet om lag 152 000 praktiske prøver, 13 000 mer enn i 2019. Økningen har fortsatt i 2022, i årets første fire måneder er det gjennomført nesten 2400 flere praktiske prøver enn i samme periode i 2021.
Mange steder i landet har situasjonen normalisert seg, men det er fortsatt utfordringer særlig på Østlandet, og rundt noen av største byene ellers i landet. Motorsykkelprøvene i sommersesongen gir økt etterspørsel som må håndteres av de samme sensorene. Alt av tilgjengelige sensorressurser fordeles mellom førerkortklassene etter behov, og Statens vegvesen fortsetter arbeidet med å avvikle flere førerprøver og redusere ventetidene.
Det er av hensyn til trafikksikkerheten viktig at sensorene har tilstrekkelig kompetanse og det stilles derfor, i tråd med harmoniserte minimumskrav innen EØS-området, særlige kompetansekrav og krav til regelmessig utdanning for å beholde godkjenning som sensor. Dette medfører at sensorer som har sluttet i yrket for en tid tilbake, må få kompetansepåfyll for å igjen kunne utøve yrket. Statens vegvesen registrer også at personer som har valgt å forlate sensoryrket, enten på grunn av alder eller annen jobb, naturlig nok ofte ikke ønsker å gå tilbake i rollen som førerprøvesensor. Videre vil trafikklærere også måtte ta slik tilleggskompetanse for å kunne svære sensor. Det er videre av hensyn til habilitet og tydelig rollefordeling forbud mot at trafikklærere samtidig kan virke som førerprøvesensor. Også dette er i tråd med harmoniserte krav i EØS-området.
Jeg ser derfor ikke grunn til å vurdere om trafikkskolene bør få mulighet til å gjennomføre førerprøver, slik representanten Pettersen tar til orde for i begrunnelsen til spørsmålet. Trafikkskolene kan bidra til å redusere ventetidene ved å forsterke innsatsen for å sikre at de kandidatene som meldes opp er klare til å bestå førerprøven. Om lag en fjerdedel stryker på førerprøven, og redusert strykprosent vil bidra til å redusere ventetidene.