Skriftleg spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:830 (2021-2022)
Innlevert: 06.01.2022
Sendt: 07.01.2022
Svart på: 14.01.2022 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Vil utenriksministeren bidra til at norsk sider fremmes ved at det serveres i norske ambassader ved anledninger der det er naturlig å servere denne type drikkevarer?

Grunngiving

Mens franske ambassader kun serverer fransk vin, finnes det ingen slike retningslinjer på norske ambassader. Det er grunn til å anta at det franske folk ikke ville akseptert annet enn franske bobler i franske ambassader. Vi skal selvfølgelig ikke detaljstyre hva norske ambassader serverer, men de har en rolle i å fremme norsk kultur og næringsliv, herunder norsk sider. En franskmann ville reagert dersom det ble servert prosecco på en fransk ambassade. Vi må være like stolte av norsk sider som franskmenn er av sin champagne.
Norsk siderproduksjon har vært gjennom en revolusjon de siste 20 årene. Kvaliteten er helt i verdensklasse. I 2009 fikk «Sider frå Hardanger» beskyttet geografisk betegnelse, på linje med for eksempel Champagne i Frankrike, og flere Michelin-restauranter i inn- og utland har funnet plass til norsk sider. Hos Vinmonopolet har sider i lange perioder vært den hurtigst voksende produktkategorien. I 2013 hadde Hardanger tre profesjonelle siderprodusenter, som til sammen produserte 45 000 liter. I 2019 var det mer enn 20 produsenter, som leverte 450 000 liter ferdig sider. Høsten 2021 ble det i Hardanger alene produsert 750 000 liter sider. Norsk sider har vunnet internasjonale konkurranser. I dag gjør omkring 50 produsenter over 100 produkter tilgjengelig på Vinmonopolet. De viktigste distriktene er Sogn, Lier og Hardanger, med flere etableringer også i Telemark, Viken, Ryfylke, Innlandet og Trøndelag. Siderproduksjon styrker landbruket og gir fruktbygdene flere ben å stå på. Samtidig ser vi at flere unge bønder satser på denne næringsveien.
Norske ambassader var i sin tid svært sentrale i å bygge omdømme og marked for norsk laks. Våre ambassader kan bidra til å bygge stolthet til norske produkter, og jeg mener norsk sider må sprudle på norske arrangementer i alle verdenshjørner.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Utenrikstjenesten jobber kontinuerlig med å fremme norske næringslivsinteresser over hele verden, også gjennom representasjonsarrangementer i ulike sammenheng. I UDs interne veileder til utenriksstasjonene om gjennomføring av offisielle arrangementer ligger det en generell oppfordring om å bruke norske produkter der det er mulig og naturlig. Det serveres ofte norsk mat, både fisk og norske landbruksprodukter, på arrangementer i regi av norske utenriksstasjoner og det norske virkemiddelapparatet for eksport.
Utenriksdepartementet er kjent med at norsk sider er anerkjent for god kvalitet, og at det i senere tid er flere norske produsenter som ønsker å satse i det internasjonale marked med sine produkter. Dette er gledelig, og utenrikstjenesten vil selvsagt bistå med å fremme disse produktene der det er naturlig. Det er allerede avtalt et møte mellom representanter for næringen og utenriksdepartementet for å utveksle tanker og ideer om hvordan vi best kan jobbe sammen om dette.
De franske champagne-merkene har allerede et stort eksportmarked for sine produkter, og det er som regel mulig for franske utenriksstasjoner å få tak i disse produktene lokalt. Det er ikke alltid tilfelle når norske utenriksstasjoner ønsker norske produkter, men tilgjengeligheten øker for mange av disse. Utenriksdepartementet kan imidlertid garantere at våre norske utenriksstasjoner skal fortsette å jobbe for å bygge omdømme og markedsmuligheter for norske landbruksprodukter, også norsk sider fra Hardanger.