Skriftleg spørsmål fra Tina Bru (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:384 (2021-2022)
Innlevert: 16.11.2021
Sendt: 17.11.2021
Svart på: 24.11.2021 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Tina Bru (H)

Spørsmål

Tina Bru (H): Det vises til SVs forslag om en ny omstillingsavgift på norsk olje og gass der inntektene skal gå inn i et omstillingsfond.
Hvordan må dette rammes inn for å være i tråd med handlingsregelen, og hva vil være den isolerte effekten av forslaget på fremtidige budsjetters økonomiske handlingsrom, som følge av reduserte innskudd i SPU?

Grunngiving

SV har i sitt alternative statsbudsjett 2022 foreslått en ny omstillingsavgift på norsk olje og gass der inntektene skal gå inn i et omstillingsfond for norsk sokkel. Det foreslås satser på 50 kr per fat olje og 160 kr per Sm3 gass.
En ny avgift som reduserer det skattemessige resultatet i petroleumsvirksomheten betyr lavere skatteinntekter til staten fra denne virksomheten. Dermed blir netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten til staten lavere, som betyr redusert innskudd til eller økt uttak fra SPU. Over tid vil det bety at fondets verdi reduseres, og at man med handlingsregelen som rettesnor vil man få mindre oljepenger å bruke statsbudsjettet.
Handlingsregelen skal blant annet bidra til å bevare grunnkapitalen i SPU til kommende generasjoner, og sørge for en klok og langsiktig bruk av fondets ressurser. Jeg er bekymret for at SV med dette forslaget kan bidra til å omgå handlingsregelen og undergrave dens intensjon.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Regjeringen vil føre en ansvarlig økonomisk politikk, som beskrevet i Hurdalsplattformen. Handlingsregelen ligger til grunn for budsjettpolitikken.
I henhold til Lov om Statens pensjonsfond skal statens skatte- og avgiftsinntekter fra olje- og gassproduksjon i sin helhet overføres til Statens pensjonsfond utland (SPU). Prinsippet om at statens inntekter fra petroleumsvirksomheten skal overføres til SPU, ble etablert ved opprettelsen av Statens petroleumsfond i 1990 og er videreført siden. Inntektene fra en eventuell ny «omstillingsavgift» på petroleumsproduksjon må behandles som andre skatter og avgifter tilknyttet petroleumsutvinningen og inngå i kontantstrømmen som skal inn på SPU. Handlingsregelen åpner da for at bruken av oljepenger kan økes tilsvarende 3 pst. av den økte fondsverdien.
Provenyvirkningen av avgiften som representanten beskriver i spørsmålet, er anslått av departementet i svar på spørsmål 18 og 42 fra SVs finansfraksjon i forbindelse med statsbudsjettet for 2022. I svarene anslår departementet at forslaget vil øke provenyet med om lag 43 mrd. kroner påløpt og 21 mrd. kroner bokført i 2022. I svaret til SV ble det beregningsteknisk lagt til grunn at avgiften ikke kommer til fradrag i verken selskapsskatten eller særskatten. Dersom en legger til grunn at avgiften fradragsføres i både selskapsskatten og særskatten, det vil si på tilsvarende måte som f.eks. CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten, vil netto provenyvirkning reduseres med 78 pst. Ekstrainntekten til staten vil da bli vesentlig redusert, og økningen i Statens pensjonsfond utland vil begrenses.
Departementet understreker at beregningene ovenfor er statiske, det vil si at de ikke tar hensyn til endringer i selskapenes atferd, herunder beslutninger om produksjon.
Utformingen av en omstillingsavgift, herunder spørsmålet om fradragsrett, måtte vært nærmere utredet før den eventuelt kunne innføres.