Skriftleg spørsmål fra Heidi Greni (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2728 (2020-2021)
Innlevert: 03.08.2021
Sendt: 04.08.2021
Svart på: 12.08.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Heidi Greni (Sp)

Spørsmål

Heidi Greni (Sp): AtB har besluttet at bussene må stå stille når passasjerer benytter seg av toalettet. Sikkerhet i bussen brukes som begrunnelse. Beslutningen gjør at bussene må bruke mye lenger tid. Det kan også få negative konsekvenser for trafikksikkerheten ettersom bussene til stadighet må svinge av vegen når passasjerene skal på toalettet.
Er statsråden enig i at kravet om at passasjerene skal sitte fastspent når bussen er i bevegelse tilsier at bussene må stoppe når passasjerer skal på toalettet, og vil et slikt krav også gjelde turbusser?

Grunngiving

Helt siden begynnelsen av 1980-tallet har det vært vanlig med toalett i rute- og turbusser. Millioner av kilometer hvert år er tilbakelagt uten at noen er skadet i forbindelse med toalettbesøk. Samtidig tillater AtB at busser som trafikkerer Stjørdal- Trondheim, Orkanger- Trondheim og Støren- Trondheim kan ha inntil 11 ståplasser og alle disse bussene kjører på motorvei med fartsgrenser på 80, 90 og 100 km/t. Mange vil kvie seg for å benytte buss hvis man vet at man må stoppe bussen og forårsake forsinkelser. Eksempelvis er reisetiden Røros-Trondheim på tre timer. Ettersom helsebussen er nedlagt så benytter pasienter som skal til og fra St. Olavs AtB sin buss. Kort sagt vil beslutningen fra AtB føre til at færre tar bussen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken. Ulykkesstatistikken viser at mangel på bruk av bilbelte er den faktoren som oftest er registrert som avgjørende årsak til skadeomfanget i en bilulykke. Ved å ikke bruke belte, utsetter man seg selv og andre i kjøretøyet for stor fare.
En buss er et stort og tungt kjøretøy som er konstruert for å ta mange passasjerer. Dersom det skulle skje en ulykke, er det enorme krefter som settes i sving og skadepotensialet er stort. Passasjerer som går eller står i midtgangen vil da være svært utsatt. Det er heldigvis få som blir drept eller hardt skadd i bussulykker, men ulykker kan likevel skje.
Det følger av forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 1 fjerde ledd at bilbelte skal brukes av sittende i buss, med unntak av buss klasse 1 (bybuss), der det er montert. Som hovedregel gjelder derfor plikten til å anvende bilbelte i angitte busstyper, også for turbuss, for sittende passasjerer. Det finnes enkelte unntak fra belteplikten etter forskriftens § 1 femte ledd, herunder blant annet i de tilfellene der kjøretøyet står stille, under rygging, under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område.
Utgangspunktet er derfor at sittende passasjer skal benytte bilbelte under kjøring og Statens vegvesen oppfordrer alle passasjerer til å anvende belte der dette er montert og det er anbefalt å anvende toalettfasiliteter når bussen ikke er i bevegelse.
Jeg ønsker å bemerke at ved bruk av turbuss på lengre turer vil det etter hva jeg er kjent med, normalt legges inn nødvendige pauser hvor passasjerer blant annet kan bruke toalettet. Jeg legger også til grunn at det enkelte transportselskap gjør en totalvurdering av den økte risikoen ved stadige av- og påkjøringer fra hovedvei med høy hastighet opp mot risikoen for den enkelte busspassasjer som ikke bruker belte på grunn av et nødvendig toalettbesøk.