Skriftleg spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2303 (2020-2021)
Innlevert: 28.05.2021
Sendt: 28.05.2021
Svart på: 31.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): I fylkeskommunenes budsjett for 2021 ligger det i tabell C kr 319 mill. for å dekke tunnelsikkerhetsforskriften. Fylkene har fått utsatt frist fra 2019 til 2025 med å innfri kravene. I forslaget til Nasjonal Transportplan skriver regjeringen at fylkeskommunene skal bli kompensert for kostnadene i løpet av planperioden.
Vil dette bli ei særskilt økning i overføringene til fylkeskommunene, eller må fylkene bruke av fylkesvegmidlene satt av i NTP?

Grunngiving

I januar 2020 svarer samferdselsministeren at det gjenstår kr 6,6 mrd. i 2020-kroner for å innfri kravene på fylkesvegtunneler.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen foreslår i Meld. St. 20 Nasjonal transportplan 2022-2033 å styrke den delen av rammetilskuddet til fylkeskommunene som blir fordelt etter særskilt fordeling, for å kompensere for merkostnader knyttet til tunnelsikkerhetsforskriften.
Ved ikrafttredelsen av tunnelssikkerhetsforskriften for fylkesvei i 2015 ble det innført en kompensasjonsordning over rammetilskuddet til fylkeskommunene med særskilt fordeling. Nye beregninger utført av Statens vegvesen i 2019 viste at kostnadene var undervurdert.
Regjeringen legger opp til at fylkeskommunene skal bli kompensert for merkostnadene i løpet av planperioden, slik at tunnelene på fylkesveinettet blir utbedret i henhold til forskriften. Midlene vil fortsette å bli fordelt etter særskilt fordeling innenfor rammetilskuddet, også kalt tabell C, og berører ikke det øremerkede tilskuddet til fylkesveiene, slik det fremgår av tabell 10.4 i Meld. St. 20.