Torstein Tvedt Solberg (A): Tilbakemeldingen fra lærerne er at skolene ikke var forberedt da de nye læreplanene trådte i kraft, fordi det manglet tid til at lærerne kunne forberede den faktiske iverksettelsen ute i klasserommene, nødvendig utstyr og læremidler til å gjennomføre fornyelsen og at viktig utviklingsarbeid og aktiv medvirkning har blitt utsatt eller avlyst som følge av koronapandemien.
Hvilke konkrete grep vil statsråden nå ta etter en så alvorlig tilbakemelding fra lærerne?
Grunngiving
I en undersøkelse Utdanningsforbundet nylig fikk gjennomført over 6 av 10 tillitsvalgte at det i liten eller svært liten grad har vært satt av nok tid til å iverksette fagfornyelsen. Arbeidet med å ta i bruk nye læreplaner har kommet i tillegg til alle eksisterende oppgaver i arbeidshverdager som allerede var fylt opp før koronapandemien, og nå også med alt det ekstraarbeidet pandemien medfører. 40 prosent av lærerne i undersøkelsen svarer at skolen ikke var forberedt da læreplanene trådte i kraft, de melder om at det mangler nødvendige læremidler, særlig på yrkesfag. De fleste av tilbakemeldingene viser til områder som er nasjonale myndigheter sitt ansvar, og der statsråden derfor sitter med hovedansvaret og ikke kan skyve kommunene foran seg. Etter første år med innføring av fagfornyelsen kan en også forvente at det tas grep og gjøres justeringer basert på de tilbakemeldinger en får fra sektoren.