Skriftleg spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1731 (2020-2021)
Innlevert: 21.03.2021
Sendt: 22.03.2021
Svart på: 29.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Beboerne langs Gml. Kongsbergvei, FV 2757, opplever betydelig økt trafikk og flere ulykker langs veien etter at den nye bomstrekningen på E134 ble åpnet mot Kongsberg. En lokal aksjonsgruppe som nå frykter for sikkerheten til barn og øvrige myke trafikanter, ønsker skilt med Gjennomkjøring forbudt (dvs. 306.1 med egnet underskilt) plassert i «hver ende».
Er det noe generelt regelverk som taler imot slik bruk av skilt, eller nøler vegmyndighetene med slikt tiltak fordi politiet mener det er vanskelig å kontrollere?

Grunngiving

Det har vært en kraftig økning i trafikken på FV 2757 etter åpning av ny bompengefinansiert vei.
Beboere/ skolebarn, andre myke trafikanter opplever nå veien som farlig, gitt gjennom økningen i trafikken, samt hastigheten og aggressiviteten som nå oppleves på denne strekningen. Dette hindrer ferdsel for de myke trafikantene og skaper farlige og uønskede situasjoner for barn til og fra skole/ fritidsaktiviteter på denne strekningen.
Veien er mye brukt som turvei og den er skiltet som sykkelvei til Kongsberg.
En venter ytterligere trafikkøkning på denne veien basert på vekst i Kongsberg kommune, bl.a. boligområdet Rødshøgda (ca. 350 nye boenheter), samt vekst/utbygging på Øvre Eiker siden (bl.a Fiskum Næringspark og nye boligfelt på Fiskum).
I 2014, før veiarbeidet startet, var ÅTD 3-400 på FV 2757 (tidligere Fv 72). Fylkeskommunen har en pandemi.
Under diskusjonene omkring tiltak mot økt trafikk og råkjøring har man lokalt foreslått flere tiltak, både strekningsvise fartsdumper, lavere fartsgrense og ny skilting.
Det er her vært diskusjon om hvorfor ikke skilting som forbyr gjennomkjøring for alle biler, ikke bare tunge kjøretøyer som nå ser ut til å bli gjennomført, kan brukes. Det har blitt sagt at dette tiltaket ikke er mye brukt på fylkesveier. Det har vært ført i marken at dette ikke er hensiktsmessig av hensyn til kontrollmulighetene som da blir vanskelige. Men her kan vel vegmyndighetene vise til erfaringer fra andre steder tidligere akseptert av veien må kunne stenges for gjennomkjøring dersom ÅTD blir over 1500. Det har midt under pandemien blitt talt 1600 ÅTD på det meste. Så har den vært helt nede i 1000 ÅTD vinterstid. Det er i nedgangen vi har hatt mest uhell, ulykker og utforkjøringer. Tellingene som er utført av Viken kan ikke sees på som relevante, da alle tellinger er gjort under Covid-19 Pandemien.
Hadde Viken satt opp telling på nytt nå, hadde den vist en betraktelig økning i ÅTD igjen, til tross for pandemi. Nå er veien bar og er dermed mer attraktiv igjen. Det ventes enda mer økning når smittebølge nr. 3 roer seg. Det er ikke realistisk å følge en telling som er tatt midt i en smittebølge.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Fylkesveier har en viktig regional og lokal funksjon, og skal betjene alle typer trafikk. Det er en sentral oppgave for veimyndigheten å holde veiene åpne og med god fremkommelighet til enhver tid. Å regulere trafikken ved å forby enkelte kjøretøytyper med skilting, uten at veiens fysiske tilstand tilsier dette, er uheldig. Dette gjelder ikke minst for de som bor eller har virksomhet langs veien. Det er heller ikke hensiktsmessig å innføre skiltregulering som ikke blir respektert av trafikantene, eksempelvis fordi den av ulike grunner ikke håndheves av politiet.
Statens vegvesen har vurdert andre former for skiltregulering. Gjeldende skiltbestemmelser har imidlertid ingen løsning som både hindrer uønsket gjennomkjøring for de som vil unngå bompengebetaling, og sikrer god fremkommelighet for de som bor eller virker langs veien.
Etter Statens vegvesens syn vil skiltreguleringen på fv. 2757 som aksjonsgruppen foreslår være uheldig bruk av skiltmyndighet, og hemmende for næringslivet og beboere langs veien. En slik skiltregulering støttes heller ikke av politiet, da den vil være vanskelig å håndheve.