Skriftleg spørsmål fra Hege Haukeland Liadal (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1601 (2020-2021)
Innlevert: 11.03.2021
Sendt: 11.03.2021
Svart på: 17.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Hege Haukeland Liadal (A)

Spørsmål

Hege Haukeland Liadal (A): Vil statsråden sørge for en evaluering av pasient- og brukerrettighetsloven, med sikte på å få en oppdatert og moderne lov, med et forståelig språk og rettigheter som blir etterlevd i praksis?

Grunngiving

Pasient- og brukerrettighetsloven er mer enn 20 år gammel, og har siden den første gang trådte i kraft blitt endret mer enn 60 ganger. I forarbeidene står det om den opprinnelige intensjonen med opprettelsen av helselovene:

«Samlet skal de nye helselovene gi et moderne rammeverk for utvikling av et nasjonalt helsetilbud som er rasjonelt drevet, har god kvalitet og står i tjeneste for enkeltmennesket»

Ot.prp.nr.12 (1998-1999). Det kan spørres om helselovene oppfyller denne intensjonen i dag.
Pasient- og brukerrettighetsloven skal først og fremst forstås av pasienter og helsepersonell, som ikke er jurister, noe som stiller et særlig krav til et enkelt og forståelig språk i lovteksten. Slik er ikke virkeligheten. Jeg har fått tilbakemelding fra en rekke brukerorganisasjoner, de gir tilbakemelding om at Pasient- og brukerrettighetsloven inneholder sjeldent mange uklare og vage bestemmelser som gir rom for ulike og kreative tolkninger. Tilbakemeldingen fra Kreftforeningens rettshjelp er blant annet at det er vanskelig å finne frem i lovverket selv for jurister, og da særlig kapittel 2 som tar for seg nødvendig og forsvarlig helsehjelp. Konsekvensen av et uklart lovverk er at mange pasienter ikke får oppfylt sine rettigheter, og at svært syke mennesker må gå omveien om statsforvalteren og rettssystemet får å få oppfylt grunnleggende rettigheter.
Det er også rekke bestemmelser i lovverket, som tilgang til kontaktlege og individuell plan, som i liten grad etterleves i praksis.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Et viktig kjennetegn ved et kvalitativt godt lovverk, er at det er mest mulig tilgjengelig for brukerne. God tilgjengelighet er en målsetning i alt lovgivningsarbeid. Vi arbeider derfor mye med språket og strukturen når vi utformer lovforslag i departementet.
I tillegg til god lovteknikk og et klart og forståelig språk, bør et godt lovverk også ha et materielt innhold som gir gode resultater når lovverket skal brukes i enkeltsaker. På helserettens område er det ofte behov for å kunne gjøre skjønnsmessige vurderinger tilpasset den konkrete situasjonen i hver enkelt sak. Da kan det være grunn til å ha et lovverk som åpner for å bruke endel skjønn, selv om dette til en viss grad kan gi mer vaghet og mindre forutsigbarhet. Disse hensynene må avveies når lovverket skal utformes. Dette betyr imidlertid ikke at lovverket skal åpne for kreative løsninger på tvers av lovgivers intensjon, og det er heller ikke akseptabelt at lovverket ikke etterleves.
I tillegg til god utforming av lovverket, vil det ofte også være behov for veiledere og annet informasjonsmateriale som utdyper og supplerer lov- og forskrifter. Helsedirektoratet har utarbeidet rundskriv og veiledere til pasient- og brukerrettighetsloven og til prioriteringsforskriften gitt med hjemmel i lovens kapittel 2.
Regelverksarbeid er en kontinuerlig prosess som ikke kan anses avsluttet når en lov eller forskrift er vedtatt og satt i kraft. Det bør alltid vurderes om det er behov for å evaluere og kontrollere om regelverket fungerer godt og virker etter sin hensikt. Etter en gjennomgang ble prioriteringsforskriften i 2019 endret, blant annet for å gjøre innholdet tydeligere for helsepersonell i den kliniske hverdagen. Det kan også være aktuelt å vurdere flere tilsvarende endringer av reglene i pasient- og brukerrettighetsloven eller tilhørende forskrifter.