Skriftleg spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1602 (2020-2021)
Innlevert: 11.03.2021
Sendt: 11.03.2021
Svart på: 18.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Vil statsråden i lys av trafikkaos på E39 i Flekkefjord fremskynde firefelts motorvei, og hvilke strakstiltak vil statsråden sette i gang slik at vi ikke havner i denne situasjonen igjen?

Grunngiving

Onsdag 10.mars skjedde det igjen. Trafikken på E39 i vestre del av Agder sto helt stille. Både like øst og like vest for Flekkefjord var kaoset komplett. Trailer som sperret E39, forsøk på forbikjøring og kilometerlange køer. Køene strakk seg inn til Flekkefjord sentrum og folk sto i kø i timesvis og flyttet seg kun et par hundre meter. Hadde lokalsykehuset ikke vært der og en ulykke hadde inntruffet, ville innbyggerne i Flekkefjord vært fullstendig avskåret og uten tilgang til nødhjelp. Heldigvis ble ingen skadet og heldigvis har befolkningen i Flekkefjord et velfungerende lokalsykehus.
I lokalavisen Agder kunne man lese om dramaet som utspant seg. Problemet er bare at dramaet var varslet. Et kjapt værsøk på yr.no viste at det ville komme snø. Det har vært snøkaos i Nulandsbakken i Flekkefjord tidligere så snøfallet burde ikke kommet som "julekvelden på kjerringa". Statens Vegvesen hevder de var godt forberedt. Kaoset tyder på noe annet.
For undertegnede viser dette at ny firefelts E39 er etterlengtet. Fremskrittspartiet var pådriver for både Nye Veier AS og firefelts motorvei fra Kristiansand til Stavanger. Dessverre så bruker dagens regjering lang tid på planlegging av E39 uten grunn. Statlig plan burde vært klar for lenge siden og jeg håper statsråden vil sørge for fortgang. Videre etterlyser jeg en startdato for ny firefelts E39.
Vi bør også iverksette strakstiltak på eksisterende E39. Det kan være ekstra brøytemannskap, flere «krabbefelt», bedre varslingssystemer, flere kontroller med utenlandske vogntog og strengere straff for de som ikke er godt nok skodd.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statlig kommunedelplan for E39 Lyngdal - Ålgård har vært på høring. Kommunedelplanen har tatt lang tid, noe som blant annet skyldes at strekningen er ekstraordinært lang, og at beslutningsgrunnlaget og nødvendige avklaring av rammebetingelser før planoppstart derfor ble svært omfattende.
Regjeringen har nå valgt korridor for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård. Løsningen blir R1-alternativet som går sør for Teksevatnet og via Vikeså gjennom Rogaland, og A1-alternativet via Lølandsvatn gjennom Agder. Denne løsningen har størst samfunnsøkonomisk nytte, og er best for natur og jordvern i Rogaland. Den valgte strekningen A1-R1 vil ligge til grunn for Kommunal- og moderniseringsdepartementets sluttbehandling og endelige vedtak av den statlige kommunedelplanen for E39 Lyngdal Vest – Sandnes. Etter at kommunedelplanen er fastsatt vil Nye Veier AS ta over ansvaret og utarbeide reguleringsplaner.
Når det gjelder den konkrete hendelsen som representanten viser til, så er det fullt forståelig at det er frustrerende med kø og lange ventetider på grunn av vogntog og andre biler som ikke kommer videre på grunn av værforholdene. Jeg har fått opplyst at berørte parter i Statens vegvesen har tett dialog og samhandler godt for å håndtere slike situasjoner og de har tilsvarende tett dialog med entreprenørene. I slike situasjoner er alle tilgjengelige ressurser ute for å bedre forholdene på vegen. Det var de også i forrige uke da været ble meldt.
Statens vegvesen hadde byggherrepersonell ute på vegen store deler av onsdag 10. mars og natt til torsdag 11. mars. Entreprenørene leverte i henhold til kontrakt og gitt standard, med ekstra tiltak som veghøvel, hjullaster eller traktor med skjær i definerte bakker på E39 og E18, både i vestgående og østgående retning.
Det var satt på ekstra kontrollmannskaper da været ble meldt og det ble jobbet mange timer overtid for å kontrollere dekk og kjettinger på tunge kjøretøy på de aktuelle vegene, mens snøen lavet ned. De som ikke hadde dekk som egnet seg for føret, ble holdt igjen. Statens vegvesen har imidlertid ikke hjemmel til å gi kjøreforbud til vogntog som har forskriftsmessig vinterutrustning. Etaten kan anmode sjåførene om å vente med å kjøre, men har ikke anledning til å holde igjen de som har alt i orden. Det gjelder både norske og utenlandske sjåfører og kjøretøy.
Det er også slik at førere av alle typer kjøretøy har ansvar og plikt til å sørge for at kjøretøyet har tilstrekkelig veggrep for de gjeldende føreforholdene. Dersom dette ikke er mulig, er eneste løsning å parkere inntil forholdene bedrer seg. Det er ikke mulig å kontrollere hver enkelt sjåførs ferdigheter og erfaring på vinterføre. Her har alle sjåfører et selvstendig ansvar.
Det inntraff denne gangen to trafikkulykker på E39 hvor tunge kjøretøy var involvert og som medførte stans i trafikken. Dette resulterte i at brøytebilene ble stående i den samme køen som de andre trafikantene, og dette skapte utfordringene.