Mona Fagerås (SV): Det den 23 år gamle Lofotmannen lurer på er:
Hvorfor blir man nektet ombordstigning dersom man ikke har med seg ledsager, om man selv tar på seg ansvaret om noe skulle skje under en flyvning, og hvorfor må jeg som privatperson betale dobbelt opp for en ledsager jeg ikke har bruk for; hvorfor får ikke ledsager gå gratis (Håper ministeren vil svare)?
Grunngiving
En tidligere sambygning av meg har skrevet et innlegg på facebook som nå snart har nådd over 300 delinger og skapt mye engasjement.
23-åringen skriver:
Jeg er 23 år og sitter i rullestol. Jeg bor for tiden i Trondheim der jeg har fast jobb og egen leilighet. Min nærmeste familie bor derimot i Lofoten, noe som gjør at jeg er stort sett avhengig av fly for å komme meg hjem. Siden jeg sitter i rullestol er det et krav fra de fleste flyselskaper om at man må ha ledsager dersom man trenger assistanse ved en eventuell evakuering. Før disse reglene ble innført reiste jeg helt fint alene, med at noen slapp meg av på flyplassen og hentet meg når jeg landet i Lofoten. I dag kan jeg risikere å bli nektet ombordstigning dersom jeg ikke har med meg ledsager. Det som verre er, er at flyselskapene krever at jeg må betale for denne ledsageren selv av egen lomme. Jeg må altså betale dobbel pris for noe jeg egentlig ikke har behov for.
Har vært i dialog med Widerøe og SAS der sistnevnte ga meg unntak fra regelen om ledsager ved reiser på mindre enn 4 timer. Widerøe derimot har stilt seg mer på bakbena. En vanlig reiserute for meg er å fly 45 minutter med SAS fra Trondheim til Bodø, for så å fly 20 minutter med Widerøe fra Bodø til Leknes. Jeg må altså betale i snitt 1200 kroner ekstra per hjemreise.
Jeg kan forstå at ledsager er nødvendig i tilfelle en nødssituasjon skulle oppstå. Men tenker samtidig at dette er svært usannsynlig, og at det i alt bunner ut i at Widerøe tar seg ekstra betalt for noe som strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg mener at dette er valg og en risiko jeg burde få bestemme over selv uten at noen skal tvinge på meg en ledsager i tillegg til å måtte betale ekstra. Har hatt en dialog på mail med Widerøe, men de er ikke samarbeidsvillige i det hele tatt. Jeg har til og med tilbudt dem å skrive under på en erklæring som fraskriver dem alt ansvaret om noe skulle skje under flyvningen. Jeg kommer fortsatt ingen vei og de står på sitt.
Da det ikke finnes andre transportalternativer for meg, samt at jeg må reise ofte hjem på grunn av familiesituasjonen og nylig bortgang av min pappa, synes jeg det er ekstra trist at ting skal være så vanskelig.