Skriftleg spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1377 (2020-2021)
Innlevert: 21.02.2021
Sendt: 22.02.2021
Svart på: 02.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvordan vil helseministeren sikre at alle eldre får tilgang på informasjon samt bestilt time til koronavaksinasjon?

Grunngiving

Ifølge VG uttrykker Eldreombudet bekymring for at ikke alle eldre får tilpasset informasjon om koronavaksinasjon, samt at sårbare eldre ikke får meldt seg på til vaksinering: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weKkEP/eldreombudet-slaar-alarm-om-eldrevaksinering-faar-ikke-svar-fra-en-fjerdedel
Det er viktig at det tas i bruk tilpassede informasjonskanaler for å nå den aktuelle målgruppa, samt kontrollrutiner for å sikre at alle i risikogruppa får nyttiggjort seg tilbudet om vaksine dersom de ønsker det.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Vaksinering av de eldste har høyest prioritet i vaksinasjonsprogrammet for covid-19. Kommunene har ansvar for å tilby vaksinen til sine innbyggere. For å sikre god og effektiv gjennomføring av vaksinasjonskampanjen, herunder innkalling til vaksinasjon, har Folkehelseinstituttet utarbeidet tiltaksplan som skal brukes av både kommuner og helseforetak. Før innkalling vil kommunene ha klargjort innkallingslister basert på alder fra Folkeregisteret/SSB.
Noen av de viktigste momentene som kommunene skal følge opp er blant annet at det bør benyttes flere informasjonskanaler ved innkalling til vaksinasjon. Direkte innkalling av personer bør skje via telefon, sms, post eller digital innkalling/ helsenorge.no for den gruppen man ønsker å nå. Innkalling kan komme via fastlege eller kommunen. Det anbefales at kommunen sørger for å få bekreftet oppmøte til vaksinasjonstidspunkt og sted for hver enkelt person. Dette vil fange opp personer som har hatt problemer med selve innkallingen.
I tillegg bør kommunene opprette en servicetelefon om koronavaksinasjon for kommunens innbyggere. En slik servicetelefon vil da kunne svare på spørsmål rundt innkalling, tidspunkt for vaksinering, sted for vaksinering, med mer. Det skal også gjennomføres konkrete informasjonstiltak (sosiale medier, kommunens nettsider, sms, epost, via minoritetsgrupper, trossamfunn, media, intranett, brosjyrer, dokumentasjon og informasjon v/ vaksinering, skilt, plakater, merking av personell). Personer som ikke har bopel i kommunen men som oppholder seg der skal også omfattes av kommunens vaksinasjonstilbud.
Alle disse tiltakene skal sikre at innbyggerne, og da spesielt de eldre, får god informasjon om vaksinering, og sikre at de har et sted å henvende seg dersom det oppstår spørsmål eller vanskeligheter underveis.