Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1217 (2020-2021)
Innlevert: 05.02.2021
Sendt: 08.02.2021
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Svart på: 15.02.2021 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Er det mulig for næringslivet å gi støtte til kommuner for innkjøp av trygghetsalarmer, eksempelvis gjennom en «sponsoravtale» hvor den aktuelle bedriften får benytte sin logo på trygghetsalarmene?

Grunngiving

I flere kommuner ønsker politikere å sikre at trygghetsalarm blir kostnadsfri for de gruppene som har lavest inntekt, og derfor minst mulighet til å dekke egenandel for dette selv. Dersom næringslivet har anledning til å gi støtte for innkjøp/utlevering av trygghetsalarmer vil man kunne sørge for at dette er mulig å få til i flere kommuner, uten at det får store konsekvenser for kommunebudsjettet. I Horten kommune er det et ønske om nettopp dette. Spørsmålsstiller ønsker derfor svar fra statsråden på om det er mulig med en slik «sponsoravtale» med logo/reklame for bedriften? Spørsmålsstiller vil gjerne at statsråden begrunner svaret sitt, også eventuelt med hva han vil gjøre for å sikre at dette blir en mulighet dersom det ikke allerede er det.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Kommunene er selvstendige rettssubjekter og tar avgjørelser på eget initiativ og på eget ansvar. De har i stor grad adgang til selv å velge hvordan de løser sine oppgaver innenfor de rammene som settes i lov og forskrift, og står fritt til å inngå de avtalene de ønsker, så lenge avtalen ikke strider mot gjeldende regelverk.
Det er også flere eksempler hvor kommunale tjenester delfinansieres av reklame og sponsing. For eksempel har kollektivtilbud ofte store inntekter fra salg av reklameplass på holdeplasser og på siden av busser og trikker, og bysykkeltilbudene er delfinansiert av reklame på syklene og holdeplassene.
Spørsmålet om det er mulig å inngå en avtale av den typen som spørsmålsstilleren viser til, er ikke regulert av et regelverk Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvar for.
Avtaler om bruk av logo og reklame i forbindelse med lovpålagte kommunale tjenester, kan imidlertid være regulert i særlover, se for eksempel opplæringsloven § 9-6 om reklame på skolen og helsepersonelloven § 13 om markedsføring av helse- og omsorgstjenester og virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester. Den sistnevnte bestemmelsen vil kanskje særlig være relevant der saken gjelder bruk av logo og reklame for leverandører av helse- og omsorgstjenester på trygghetsalarmene som kommuner deler ut til sine innbyggere. Også forholdet til helsepersonelloven § 5 kan være relevant, idet denne regulerer hvilken adgang helsepersonell har til å motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse.
En avtale mellom kommunen og bedrifter hvor bedriftene kjøper reklame for produkter som benyttes i de kommunale velferdstjenestene, kan også ha en side mot de EØS-rettslige reglene om offentlig støtte. Kommunene må også forholde seg til reglene om offentlige anskaffelser.
Det er ikke mulig å gi en fullstendig vurdering av en eventuell avtale som omtales i spørsmålet, opp mot alle relevante regler kun på bakgrunn av informasjonen i spørsmålet. Jeg viser igjen til at kommunene selv har ansvar for å følge gjeldende lover og regler, og at det er kommunene som i første omgang må vurdere om regelverket åpner for en slik avtale.