Skriftleg spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1189 (2020-2021)
Innlevert: 04.02.2021
Sendt: 05.02.2021
Svart på: 12.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden imøtekomme ordførerne på Nord-Jæren sitt ønske om å forskottere utbyggingen av veistrekningen E39 Osli-Hove?

Grunngiving

Vi er gjort kjent med at Samferdselsdepartementet har fått en henvendelse fra ordførerne på Nord-Jæren om E39 Osli-Hove og et ønske om å forskottere denne veistrekningen, som ligger inne i Bypakke nord-Jæren, og som er et "gryteklart" prosjekt. Grunnen til dette ønsket er at entreprenørene i regionen sliter med sysselsettingen. Grunnen til dette er at flere prosjekter er utsatt eller enda ikke avklart. Dette ble kjent i en artikkel i Stavanger Aftenblad den 1.februa, med tittelen "Nå må myndighetene få rauå i gir". Ordene ble uttalt av Bjørn Risa, leder i Risakonsernet, som er et av regionens største entreprenørselskap. De, og Stangelandkonsernet varsler i artikkelen at de nå må vurdere permitteringer i påvente av de store prosjektene de har bygget seg opp imot. Som eksempel på forsinkede prosjekter kan nevnes E39 Ålgård-Hove, E39 Smiene-Harestad og Rogfast.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I brev datert 2. februar 2021 viser de lokale partene i Bymiljøpakken til at det i styringsgruppemøte 16. desember 2020 ble besluttet å dele prosjektet E39 Hove-Ålgård i tre. Det er ønske om at strekningen E39 Osli-Hove forskutteres og settes i gang så raskt som mulig. De øvrige strekningene vil være aktuelle senere.
I den sammenheng vil jeg nevne at det som følge av manglende balanse mellom inntekter og utgifter i Bymiljøpakken har vært en prosess lokalt, hvor styringsgruppen i nevnte styringsgruppemøte vedtok effektiviseringstiltak i pakken som gir balanse. Vedtaket forutsetter at partene i avtalen arbeider aktivt med å realisere kutt framover. Departementet legger til grunn at dette følges tett opp av styringsgruppen. Byvekstavtalen er målstyrt, og det forutsettes fra statens side at den justerte porteføljen vil gjøre det mulig å nå nullvekstmålet i avtalen gjennom god porteføljestyring. Det har senere blitt varslet ytterligere kostnadsoverskridelser i flere prosjekter, som gir ytterligere underskudd. Det vil derfor trolig være behov for ytterligere effektiviseringstiltak, ut over det som ble besluttet i desember 2020. SD har i brev til Statens vegvesen av 5.2.21 bedt om at arbeidet prioriteres, og at styringsgruppen gjør nytt vedtak om effektiviseringstiltak senest innen 30.6.21.
I tillegg til at det må gjennomføres nødvendige effektiviseringstiltak, vil en evt. forskottering av prosjektet E39 Osli-Hove kunne gi økte kostnader dersom dette innebærer økt låneopptak. Det er for tidlig å si om dette er aktuelt pr nå. Dette må det tas stilling til når prosjektet evt. legges fram i budsjettet ifm. oppstart. Samferdselsdepartementet er nå i sluttfasen av arbeidet med ny Nasjonal transportplan for perioden 2022-2033. Prioritering av nye riksveiprosjekter er en sentral del av dette arbeidet. Jeg har i den forbindelse merket meg vedtakene i styringsgruppen for Bymiljøpakken. Vi vil komme tilbake til videre prosess for E39 mellom Hove og Ålgård etter at transportplanen er behandlet i Stortinget denne våren.
Stortingsrepresentant Øystein Langholm Hansen viser til at den krevende situasjonen i den regionale bygg- og anleggsbransjen tilsier at prosjektet bør settes i gang raskt. Jeg har forståelse for bransjens ønske om å unngå permitteringer. Jeg vil gjøre oppmerksom på at en av de første kontraktene for E39 Rogfast ble lyst ut i januar 2021. Det er planlagt flere etterfølgende kontakter i dette prosjektet som bør kunne ha interesse for regionale entreprenører. Jeg vil imidlertid understreke at en utlysning må følge gjeldende regler for offentlige anskaffelser.
Gjennom 2020 satte regjeringen og Stortinget av ekstra midler til blant annet vedlikehold av riks- og fylkesveier. Det ble også sikret ekstra midler til asfaltering og mindre investeringstiltak gjennom budsjettavtalen om 2021-budsjettet. Jeg har stor forståelse for at situasjonen er krevende for bransjen, og jeg mener budsjettiltakene vil bidra til større aktivitet.