Skriftleg spørsmål fra Nicholas Wilkinson (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1057 (2020-2021)
Innlevert: 24.01.2021
Sendt: 25.01.2021
Svart på: 03.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Nicholas Wilkinson (SV)

Spørsmål

Nicholas Wilkinson (SV): Har regjeringen en plan for å få et krysningsspor i eller ved Asker, for å styrke togtilbudet mellom Oslo, Akershus vest og Buskerud?

Grunngiving

SV mener vi trenger bedre klimatransportløsninger. Videre mener SV at vi har et problem i Asker siden det ikke er et krysningsspor her. Et slikt krysningsspor er nødvendig for å styrke togtilbudet. SV har nevnt krysningsspor i Asker i sitt alternative statsbudsjett, men jeg så ingen planer for dette i statsbudsjettet som ble vedtatt.
Jeg ber om å få all informasjon om planer, kostnader og tidshorisont, og om regjeringen har til hensikt å jobbe med løsning på dette problemet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er ingen planer for krysningsspor i Asker. Derimot planlegger Bane NOR, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet et nytt vendespor på Asker stasjon, og jeg antar dette er tiltaket representanten viser til. Målet for prosjektet er å øke vendekapasitet og fleksibilitet på og gjennom Asker stasjon. Økt vendekapasitet i Asker er nødvendig for på sikt å kunne realisere økt frekvens på lokaltoget (linje L1) fra 15 til 10 minuttersintervall, slik det legges opp til i ny rutemodell på Østlandet. Foruten planlegging av et nytt vendespor inngår flere andre tiltak i dette prosjektet, som etablering av flere nye sporveksler på stasjonsområdet, samt en ny sporsløyfe i Lieråstunnelen på Drammenbanen. Samlet vil disse tiltakene gi en vesentlig bedret robusthet og fleksibilitet i togfremføringen på Askerbanen. Kostnadsramme for tiltakene og tidsplan vil bli endelig fastlagt på et senere tidspunkt. Arbeidet med reguleringsplan pågår, og teknisk detaljplan vil starte opp sommeren 2021 og overleveres Jernbanedirektoratet innen utgangen av 1. kvartal 2023.
Bane NOR planlegger også å gjennomføre punktlighetstiltak på strekningen Drammen-Lillestrøm, herunder robustiserende tiltak på Lysaker (Askerbanen) og fornyelsestiltak på Skøyen.
Det er med andre ord mange tiltak på gang som vil gi økt robusthet og fleksibilitet på Askerbanen.