Skriftleg spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1024 (2020-2021)
Innlevert: 22.01.2021
Sendt: 22.01.2021
Svart på: 29.01.2021 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Det har snart gått tre år siden Stortinget vedtok at den ideelle andelen av institusjonsplassene skal økes til 40 % innen 2025 på bekostning av den kommersielle andelen. Fortsatt kan ikke regjeringen vise til konkrete resultater av vedtaket i form av økning av den ideelle andelen og tilsvarende reduksjon av den kommersielle. I tildelingsbrevet fra BFD til Bufdir for 2021 er ikke oppfølging av anmodningsvedtaket nevnt.
Hvorfor ikke, og hva gjør statsråden da for å innfri stortingsvedtaket?

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Regjeringen ønsker å styrke ideell sektor. Ideelle bidrar til et mangfold i tilbudet som er viktig for å gi et alternativ til det offentlige og bidrar til utvikling. I 2019 videreførte vi derfor samarbeidsavtalen med ideelle leverandører om helse- og sosialtjenester, og i februar 2020 ble det forskriftsfestet i forskrift om offentlige anskaffelser at oppdragsgivere kan reservere retten til å delta i konkurranser om helse- og sosialtjenester til ideelle organisasjoner. Videre ble det ved årsskiftet 2019–2020 gjennomført en konkurranse om plasser i private sentre for foreldre og barn, reservert for ideelle aktører.
Når det gjelder anmodningsvedtaket om 40 prosent ideelle institusjonsplasser innen 2025, vurderte Bufdir i 2018 at dette ville ha betydelige faglige og økonomiske konsekvenser. Det har derfor vært behov for å se oppfølgingen av anmodningsvedtaket i sammenheng med andre pågående prosesser på institusjonsområdet. Samtidig har Bufdir blitt bedt om å prioritere ideelle institusjonsplasser fremfor kommersielle, der dette lar seg gjøre faglig og økonomisk.
Bufdir fikk i tildelingsbrev for 2020 i oppdrag å utarbeide en konkret strategi for hvordan anmodningsvedtaket kan gjennomføres på en best mulig måte. Det er viktig at både de faglige og de økonomiske konsekvensene vurderes nøye, ikke minst for å unngå utilsiktede konsekvenser, for eksempel for de barna som allerede bor på institusjoner som kan bli berørt av endringene. Jeg mottok Bufdirs anbefalinger rett før jul.
Departementet skal etter planen legge frem lovproposisjon om ny barnevernslov for Stortinget våren 2021. I denne proposisjonen legger jeg også opp til å inkludere en omtale av utviklingen i institusjonstilbudet, herunder en omtale av oppfølgingen av anmodningsvedtaket. Bufdir vil bli gitt nødvendige føringer, men jeg vil understreke at nåværende rammeavtaler med ideelle og kommersielle aktører er gjeldende til mars 2022.