Skriftleg spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:894 (2020-2021)
Innlevert: 08.01.2021
Sendt: 08.01.2021
Svart på: 13.01.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Kan statsråden avklare når Stortinget kan forvente å få de lenge varslede endringene i barnehageloven, om regulering av private barnehager, til behandling og eventuelt begrunne hvorfor endringene som allerede har vært på høring ikke kan fremmes for Stortinget nå?

Grunngiving

De lenge varslede endringene i barnehageloven lar seg vente på, det nærmer seg to år siden forslagene var på høring. Regjeringen har slått fast at dagens regelverk er utdatert og har fått et solid kunnskapsgrunnlag på bordet, likevel er det fremdeles ikke fremmet lovendringer for Stortinget. I mellomtiden har regjeringen mottatt rapporten fra Velferdstjenesteutvalget, kunnskap de kunne hatt på bordet langt tidligere om de ikke hadde valgt å la det gå nesten et år før regjeringen fulgte opp Stortingets vedtak om å nedsette utvalget. I tillegg har regjeringspartiene og FrP i Stortinget vedtatt å sette ned et utvalg med bl.a. PBL (Private barnehagers landsforbund) som skal utrede finansieringen av private barnehager. Jeg er bekymret for at Velferdstjenesteutvalget og utvalget om finansiering blir to nye unnskyldninger fra regjeringen for å trenere og utsette enhver endring i regulering av private barnehager, og ber om at statsråden i sitt svar klargjør hvordan regjeringen konkret vil følge opp disse tre sakene ovenfor Stortinget og begrunner hvorfor nye utvalg og fremtidige endringer er til hinder for raskt å gjennomføre nødvendige endringer i barnehageloven nå.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Som representanten viser til, har departementet gjennomgått regelverket knyttet til private barnehager. Jeg har også fulgt opp flere av forslagene som ble sendt på høring våren 2019. Før sommeren vedtok Stortinget regjeringens forslag om et nytt nasjonalt økonomitilsyn for private barnehager. Det nasjonale tilsynet vil ha bedre forutsetninger enn kommunene til å se nærmere på de private barnehagene som inngår i konserner og som har krevende organisasjonsformer. Jeg mener det vil føre til et bedre og mer effektivt økonomisk tilsyn med de private aktørene.
De offentlige tilskuddene utgjør store beløp som det er viktig at kommer barna i barnehagen til gode. Jeg er opptatt av at vi har et regelverk som sikrer at midlene de private barnehagene får, brukes til det formålet de er bevilget. I juni vedtok Stortinget regjeringens forslag om å tydeliggjøre regelverket om hvordan tilskudd og foreldrebetaling kan benyttes av barnehagene. Dette er en viktig presisering av dagens krav, som klargjør rammene for hvordan midlene kan benyttes for relevante aktører.
Jeg er opptatt av at vi skal se eventuelle endringer i sammenheng, lage et regelverk som fungerer godt som en helhet og som står seg over tid. Endringer i rammevilkårene for de private barnehagene vil kunne få stor betydning for aktørene selv, men også for foreldre, barn og ansatte. Dette er også bakgrunnen for at vi har hatt behov for å bearbeide flere av forslagene vi sendte på høring i 2019. Dette inkluderer forslag som skal sikre bedre kontroll med midlene i de private barnehagene, herunder regnskapskrav og krav til dokumentasjon. Departementet foreslo i høringen 2019 å innføre et krav om at hver private barnehage må organiseres som et eget rettssubjekt. I lys av innspill til høringen, har departementet sett nærmere på alternativer til dette forslaget, og bl.a. innhentet to nye rapporter fra BDO for å belyse og vurdere alternative reguleringer. Fordi disse reguleringene er sentrale for de private aktørene, tilsynsmyndigheten og sektoren for øvrig, vil vi i størst mulig grad utrede konsekvenser, fordeler og ulemper ved de ulike alternativene.
Det pågår stadig relevante prosesser på området, som også får betydning for vårt arbeid med regelverksendringer. Departementet har gjennomgått ulike sider ved finansieringssystemet til private barnehager, et arbeid som fortsatt pågår. I statsbudsjettet for 2021 foreslo departementet å sette ned pensjonspåslaget i driftstilskuddet til private barnehager fra 13 pst. til 11 pst., jf. Prop. 1 S (2020-2021) for Kunnskapsdepartementet. Dette forslaget var en oppfølging av høringen våren 2019. Gjennom Stortingets budsjettvedtak for 2021 er det vedtatt å reversere forslag til budsjettvedtak fra Kunnskapsdepartementet. Dette innebærer at pensjonspåslaget i driftstilskuddet til private barnehager ikke settes ned til 11 prosent som foreslått, men opprettholdes på 13 prosent, jf. Innst. 2 S (2020-2021) og vedtak 156. Stortinget har bedt regjeringen om å sette ned et hurtigarbeidende utvalg som skal utrede finansieringen av private barnehagene. Vi har dermed fått i oppdrag fra Stortinget om å se på finansieringssystemet på nytt. Dette er et oppdrag jeg tar på alvor, og vi vil legge til rette for at dette arbeidet starter opp så raskt som mulig. Næringsministeren mottok velferdstjenesteutvalgets utredning 1. desember 2020. Utredningen er allerede sendt på offentlig høring. Departementet vil på vanlig måte følge opp disse sakene. Jeg er samtidig opptatt av at endringer og arbeidene må sees i sammenheng.
Som allerede varslet, vil jeg komme tilbake til Stortinget når vi har utredet forslagene ferdig.