Skriftleg spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:855 (2020-2021)
Innlevert: 30.12.2020
Sendt: 05.01.2021
Svart på: 11.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Hvordan vil statsråden sikre at statens vegvesen har midler nok, og prioriterer trafikksikkerhetsutbedringer for myke trafikanter langs dagens E39 gjennom Agder?

Grunngiving

På Rosseland i Kristiansand kommune (gamle Songdalen kommune) er det en undergang som benyttes av myke trafikanter for å slippe å krysse den sterkt trafikkerte E39 hvor både høy fart, et uoversiktlig trafikkbilde, rundkjøring og blanding av lokal og langdistansetrafikk gjør kryssing i veibanen svært farlig. Undergangen er skoleveien for mange barn på Rosseland skole.
Problemet oppstår når nedbør fører at undergangen oversvømmes og myke trafikanter likevel må løpe over E39. Dette er ikke noe som kun skjer unntaksvis men har vært en utfordring over tid. En undergang som kun virker når været er fint, holder etter min mening ikke mål. Statens vegvesen har i flere år sett på mulige løsninger, men ingen av forslagene har vært mulige å få gjennomført grunnet kostnader og andre prioriteringer i regionen.
Siden jeg ikke kan legge ved bilder i et skriftlig spørsmål så håper jeg statsråden har anledning til å lese den åpne nyhetsartikkelen i lokalavisen N247:
http://www.n247.no/?nyhet=13176&tittel=-_Paa_tide_at_noe_skjer
Det er statens vegvesen sitt ansvar å følge opp dette arbeidet men frem til nå har en eventuell ny krysning blitt håndtert av ATP- utvalget i Kristiansandsregionen, hvor statens vegvesen har presentert kostbare løsninger, som gjør at andre prosjekter har fått forrang.
Undergangen på Rosseland krysser en statlig vei, og undertegnede mener Statens vegvesen bør påta seg et større ansvar for gjennomføringen men frykter at statens vegvesen ikke har midler nok til å kunne håndtere trafikksikkerhetsarbeid for myke trafikanter langs dagens E39 i Agder.
Jeg vil til slutt berømme statsråden for i likhet med Fremskrittspartiet å være opptatt av barns trafikksikkerhet og mener bl.a. barnas transportplan som ble presentert i 2017 bidrar til å sette fokus på barn og unges transportbehov og myke trafikanter generelt. Undertegnede håper statsråden vil sette Statens vegvesen i stand til å prioritere trafikksikkerhetsarbeid langs dagens E39 og en trafikksikker kryssing på Rosseland for skolebarn og andre myke trafikanter.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen har orientert meg om at dette er et godt kjent problempunkt på E39, hvor det er behov for å gjennomføre tiltak både på kort og lang sikt for å sikre framkommeligheten og sikkerheten for gående og syklende. Jeg vil be Statens vegvesen jobbe videre med dette for å komme fram til konkrete løsninger som kan bedre forholdene.
Løsningen på utfordringen må ses i sammenheng med ny E39 som nå er under bygging på strekningen. Når ny E39 åpner, vil trafikkmengden på eksisterende E39 reduseres betydelig og det vil oppstå mulighet for å snevre inn vegen til 2 felt på strekningen mellom kryssene ved Brennåsen og Rosseland. Dette vil kunne gi plass til å etablere en gang- og sykkelveg parallelt med en 2-felts veg, og med et krysningspunkt i plan i tilknytning til rundkjøringen ved Rosseland. Denne gang- og sykkelvegen vil ligge høyere enn de flomutsatte områdene, og vil ikke bli berørt av flommene som skaper problemer for dagens gang- og sykkelveg.
Et annet alternativ kan være å bygge en ny lang gang- og sykkelvegbru over elva og eksisterende E39. Det vil være en mer kostnadskrevende løsning.
Statens vegvesen opplyser at det på kort sikt er aktuelt å se nærmere på mulighetene for et endret kjøremønster for bussene i flomsituasjoner, slik at reisende med buss blir bedre ivaretatt. Skolebarn får allerede skoleskyss når undergangen ved Rosseland er oversvømt.
Aktuelle langsiktige tiltak er ikke prioritert i gjeldende handlingsprogram, men vil bli vurdert i arbeidet med langtidsprogram og i framtidige budsjettproposisjoner.