Skriftleg spørsmål fra Arild Grande (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:593 (2020-2021)
Innlevert: 27.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Svart på: 07.12.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Vil arbeids- og sosialministeren vurdere om det er behov for tiltak for å sikre at vikarbyrådirektivets bestemmelser på dette området blir oppfylt?

Grunngiving

I en dom fra 14. oktober (C-681/18) om fortolkning av vikarbyrådirektivet sier EU-domstolen bl.a. at medlemsstatene skal påse at de har bestemmelser som forhindrer at innleie ikke erstatter virksomhetenes permanente behov for fast ansatte.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Representanten viser til dom i EU-domstolen fra 14. oktober (C-681/18) om fortolkning av vikarbyrådirektivet. EU-domstolen uttaler at medlemsstatene må ha mekanismer for å sikre at karakteren av innleie fra bemanningsforetak forblir midlertidig, og for å forebygge at arbeidstakere leies ut til samme virksomhet flere ganger etter hverandre for å omgå direktivets bestemmelser.
Det er bred enighet om at fast ansettelse skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv. Fast ansettelse er hovedregelen også i praksis. Fafo og Institutt for samfunnsforskning anslår at 1,5-2 prosent av alle årsverk utføres av innleide fra bemanningsforetak. I norsk rett finnes flere bestemmelser som skal sikre at innleie skal være midlertidig og ikke skje på bekostning av direkte ansettelser. Blant annet er selve adgangen til å leie inn arbeidskraft fra bemanningsbyrå begrenset, og ble ytterligere strammet inn fra 1. januar 2019. Innleie kan kun skje hvis vilkår for midlertidig ansettelse etter § 14-9 bokstav a-e er oppfylt, eksempelvis ved vikariat eller når arbeidet er av midlertidig karakter. Alternativt må det foreligge lokal avtale om tidsbegrenset innleie. Ved innleie i strid med reglene skal retten etter påstand fra den innleide arbeidstakeren avsi dom for fast ansettelse hos innleier. I tillegg skal arbeidstaker anses som fast ansatt hvis vedkommende har vært sammenhengende innleid i mer enn fire år når arbeidet er av midlertidig karakter eller i mer enn tre år når det dreier seg om et vikariat. Dette begrenser muligheten for at samme arbeidstaker leies ut til samme virksomhet flere ganger etter hverandre for å omgå hovedregelen om fast ansettelse når det er et permanent behov for arbeidskraft. Arbeidsgiver skal også årlig drøfte bruken av innleid arbeidskraft med de tillitsvalgte.
For å sikre at reglene følges, har regjeringen styrket håndhevingen av innleiereglene fra 1. juli i år. Arbeidstilsynet, Petroleumstilsynet og Luftfartstilsynet fikk da myndighet til å føre tilsyn med reglene og gi pålegg ved brudd. En styrket, offentlig håndheving på området kan bidra til å redusere lovbrudd og omgåelser, samt øke bevisstheten om pliktene som gjelder.
Regjeringen fortsetter samtidig å følge med på hvordan bruken av innleie utvikler seg. Regjeringen har satt ned et partssammensatt utvalg for å gå gjennom utviklingstrekk og eventuelle utfordringer når det gjelder bruken av tilknytningsformer i arbeidslivet, herunder innleie. Utvalget skal gjennomgå rammeverket for ulike tilknytningsformer for de som utfører arbeid, og rammeverket for arbeidsgiveransvar og organisering av arbeid og virksomhet. Utvalget skal vurdere om dette er tilstrekkelig tydelig, hensiktsmessig og tilpasningsdyktig både for dagens og fremtidens arbeidsliv, og eventuelt fremme forslag til regelendringer eller andre tiltak. Utvalget skal levere sin utredning i form av en NOU innen 1. juni 2021.