Skriftleg spørsmål fra Martin Henriksen (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:418 (2020-2021)
Innlevert: 12.11.2020
Sendt: 12.11.2020
Svart på: 20.11.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Hva vil statsråden og regjeringen gjøre for at nye redningshelikopter skal kunne å lande trygt ved akuttsykehusene i Nord-Norge der de ikke kan det i dag, altså Tromsø, Harstad, Vesterålen, Mo i Rana og Sandnessjøen?

Grunngiving

I følge NRK 11.11.20 er det slik at de nye redningshelikoptrene AW101 (SAR Queen) kun kan lande trygt på 6 av landets akuttsykehus. I dag kan Sea King lande på 21 akuttsykehus.
I Nord-Norge kan nye redningshelikopter kun lande på Bodø Sykehus, men ikke ved sykehusene i Tromsø, Harstad, Vesterålen, Mo i Rana eller Sandnessjøen.
Fagfolk uttrykker bekymring for at dette gir en vesentlig forlenget tid før en kan gi pasienter riktig behandling. Tid er en viktig faktor for at det skal bli et best mulig behandlingsresultat. Når det er akutt så teller hvert sekund.
I en rapport fra 2013 var det laget en liste over sykehus der det var behov for utbedringer, for at de nye helikoptre kunne lande. Nå viser det seg imidlertid at de nye SAR Queen-helikoptrene er så tunge og har så mye kraft at de ikke kan lande på svært mange sykehus. Dette gjør at landingsplassene ved flere norske sykehus må utbedres for at helikoptrene skal kunne lande trygt.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: De nye redningshelikoptrene er et vesentlig løft for landets redningstjeneste og luftambulansekapasitet, og de vil bidra til raskere og bedre pasienttransport under nærmest alle slags værforhold. Når innfasingsarbeidet er gjennomført, vil beredskapen være vesentlig forbedret.
Dagens Sea King redningshelikoptre lander ved de fleste av landets akuttsykesykehus, men det er kun et mindre antall som har landingsplasser tilpasset redningshelikopter. I mange tilfeller benyttes parkeringsplasser, idrettsbaner eller flyplasser i nærheten.
SAR Queen har høyere vekt og gir mer rotorvind enn Sea King-helikoptrene. Stortinget vedtok ved behandlingen av Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020, jf. Innst. 82 S (2011-2012), at Justis- og beredskapsdepartementet kan gjennomføre infrastrukturtiltak, herunder tilpasning av landingsmulighetene ved sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre. Det var altså den forrige regjeringen som informerte Stortinget om behovet og som ba om støtte til å gjennomføre tiltakene. Saken er senere fulgt opp i andre dokumenter under denne regjeringen.
Vurdering av behov og løsninger for landingsplassene pågår. Målet er at de nye helikoptrene skal kunne lande ved de sykehusene som Sea King gjør i dag, eventuelt andre steder etter avtale med helseforetakene, i tråd med innfasingsplanen.
Helse- og omsorgsdepartementet har, basert på innspill fra Helse Nord RHF, opplyst om følgende: «Vurdering av løsninger for landingsplassen ved Universitetssykehuset Nord-Norge – UNN Tromsø pågår. Nødvendige tiltak på helikopterlandingsplass ved Universitetssykehuset Nord-Norge - UNN Harstad vurderes. Alternativ landingsplass er helikopterbasen Stangnes (4 km. avstand). Nordlandssykehuset Vesterålen har bakkelandingsplass for ambulansehelikopter i tilknytning til sykehus. Denne vil ikke bli tilrettelagt for SAR Queen, og Stokmarknes lufthavn Skagen lufthavn blir landingsplass (7,3 km. avstand). Helgelandssykehuset Mo i Rana har bakkelandingsplass for ambulansehelikopter i tilknytning til sykehus. Alternative løsninger vurderes. Helgelandssykehuset Sandnessjøen har bakkelandingsplass for ambulansehelikopter i tilknytning til sykehus. Her vurderes nødvendige tiltak for å tilrettelegge for landing med SAR Queen når tomtevalg for nytt sykehus er avklart».