Skriftleg spørsmål fra Sandra Borch (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:191 (2020-2021)
Innlevert: 20.10.2020
Sendt: 21.10.2020
Svart på: 28.10.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Sandra Borch (Sp)

Spørsmål

Sandra Borch (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at prosessen med å etablere hovedsete for Midt-Troms lensmannsdistrikt på Setermoen gjenopptas og fullføres innen rimelig tid?

Grunngiving

I sin tilråding til Politidirektoratet skrev politimesteren i Troms følgende om dannelse av ny struktur for Midt-Troms lensmannsdistrikt:
Politimesteren finner det riktig å ta hensyn til de mange og gode argumenter for å etablere fem tjenenesteenheter, og ikke fire som i det opprinnelige forslaget. Videre anbefales det at antallet tjenestesteder økes fra de foreslåtte åtte i høringsforslaget, til ti. I vurderingen av hvilke to tjenestesteder som skal komme i tillegg, holder politimesteren fast ved at Setermoen må bygges opp til å få tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å utgjøre et synlig hovedsete i det nye lensmannsdistriktet, og at vakt- og beredskapstjeneste har sin base der. Skal dette lykkes har en ikke ressurser til omfattende bemanning på de øvrige lensmannskontorene i lensmannsdistriktet. Derfor er det hensiktsmessig at lensmannskontoret på Ibestad videreføres, mens Salangen avvikles. Lensmannskontoret i Målselv har leieavtale til 2029 og betjener i lokal målestokk en betydelig befolkningsmengde, slik at det ved utvidelse til ti tjenestesteder er naturlig å videreføre dette kontoret.
I sitt vedtak av 17.01.2017 har Politidirektoratet uttalt følgende: Sammenslåing av lensmannsdistriktene Balsfjord, Målselv, Bardu, Salangen, og Ibestad, til Midt-Troms lensmannsdistrikt. Lensmannsdistriktet har følgende tjenestesteder: Balsfjord lensmannskontor, Målselv lensmannskontor, Bardu lensmannskontor, og Ibestad lensmannskontor. Administrasjonssted er lagt til Setermoen (Bardu lensmannskontor). Lensmannsdistriktet vil dekke politimessige og sivilrettslige gjøremål for kommunene Balsfjord, Målselv, Bardu, Salangen, Lavangen, Gratangen, og Ibestad.
Troms politidistrikter har hatt to anbudsrunder der de har søkt etter tilbydere for å etablere hovedsete i nytt bygg på Setermoen. I februar i år avlyste politimesteren anbudsprosessen. Den 12.10.2020 deltok politimesteren i Troms på møte i Midt-Troms Regionråd. Der uttalte hun at Setermoen skulle være hovedsete, men at lensmannen i Midt-Troms ikke nødvendigvis måtte ha kontorsted der. Det var tilstrekkelig at pass og sivilfunksjoner ble ivaretatt for at det skulle anses som et hovedsete. Dette er i klar motstrid til politimesterens tilråding referert ovenfor, og som er grunnlaget for Politidirektoratets vedtak.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Midt-Troms lensmannsdistrikt omfatter tjenestestedene Balsfjord lensmannskontor, Målselv lensmannskontor, Bardu lensmannskontor (Setermoen) og Ibestad lensmannskontor. Lensmannsdistriktet ivaretar politimessige og sivilrettslige gjøremål for kommunene Balsfjord, Målselv, Bardu, Salangen, Lavangen og Ibestad.
Troms politidistrikts plan er å etablere Setermoen som administrasjonssted, herunder med base for ledelse, vakt- og beredskap samt passutstedelse. Dette vil være i tråd med politimesterens tilrådning av 15.12.16 og Politidirektoratets vedtak av 17.01.17. Troms politidistrikt har opplyst til Politidirektoratet at det aldri var politimesterens intensjon på det nevnte møtet med ordførere/rådmenn 12.10.20 å gi uttrykk for at det er tilstrekkelig at pass og sivilfunksjoner ble ivaretatt for at Setermoen skulle anses som et administrasjonssted/hovedsete.
Politidirektoratet opplyser videre at det i politidistriktet har pågått en utredningsprosess for å avklare behov for tilpasninger i struktur, oppgaveløsning og kapasitet som er av helt sentral betydning i vurderingen av fremtidige arealbehov. Jeg er blitt forsikret om at prosessen med å etablere hovedsete for Midt-Troms lensmannsdistrikt på Setermoen, herunder leieavtale, nå er underveis.
For regjeringen er det viktig at politiressursene brukes kostnadseffektivt og målrettet for å bekjempe kriminalitet og utføre de andre oppgavene politiet har ansvar for.
Som kjent er det politimesteren som har ansvaret for å fordele ressursene internt i politidistriktet og sørge for at det lokale tjenestetilbudet utvikles i samråd med kommunene.