Skriftleg spørsmål fra Terje Aasland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:51 (2020-2021)
Innlevert: 06.10.2020
Sendt: 06.10.2020
Svart på: 14.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Kan statsråden redegjøre for hvordan han følger opp det omtalte prosjektet spesielt og hvordan staten jobber for å forsikre seg om at firmaer staten benytter følger bestemmelser som har til hensikt å sikre seriøse aktører?

Grunngiving

I disse dager er det i ferd med å igangsettes rehabilitering av Brevik bru i Vestfold og Telemark fylke. Firmaet som etter min informasjon ser ut til å få anbudet på vedlikeholdet viser seg å være en bedrift som ikke har fagarbeidere med NOKUT godkjente fagbrev. Dersom min informasjon viser seg å være riktig er heller firmaet som kan ende opp med oppdraget ikke en aktiv lærebedrift. Det verserer også en del usikkerhet knyttet til likebehandlingsprinsippet av de ansatte i kjeder under entreprenøren. I den forbindelse er det relevant å få avklart hvordan og på hvilken måte statsråden sikrer at staten følger opp vedtatte seriøsitetsbestemmelsene i, lov om offentlige anskaffelser, for dette prosjektet, og hvordan man sikrer at firma som får oppdrag følger de vedtatte bestemmelsene om lærlinger, faglært arbeidskraft, lønn, innleie og underentreprenører.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg er lei meg for at det opprinnelige svaret fra departementet tok utgangspunkt i at Brevik bru var fylkesvei. Brevik bru er i dag en del av riksvei 354 og forvaltes av Statens vegvesen. Nedenfor følger derfor et korrigert svar til representanten.
Jeg er enig med representant Aasland i at det er viktig å bevare et godt og seriøst anleggsmarked i Norge og at de offentlige utbyggerne sikrer av leverandører og underleverandører til store vegprosjekter følger lover og regelverk.
I konkurransegrunnlaget for rehabilitering av Brevik bru er det stilt krav om at det personell som skal utføre vedlikeholdsarbeidene har fagbrev for maskin og industrimalere. Tidligere erfaring Statens vegvesen har gjort seg viser likevel at det er få eller ingen firma som driver innen bruvedlikehold som har denne kompetansen. Sannsynligvis er det svært få innen hele bygge- og anleggsbransjen som har denne kompetansen. For å sikre at de som skal utføre arbeidene har den nødvendige erfaringen, har Statens vegvesen derfor i disse tilfellene avtalt med entreprenøren at de som skal gjennomføre arbeidet gjennomgår en test som viser at de har nødvendig fagkompetanse til å levere et kvalitetsmessig godt resultat. Dette gjennomføres uavhengig av om det er hovedentreprenør eller underentreprenør som stiller med mannskap.
Når det gjelder spørsmålet om firmaet er en aktiv lærebedrift har Statens vegvesen fått dokumentasjon på at anleggsleder ved jobben på Brevik bru har gjennomført kurset «Kurs for lærebedrifter» i regi av Vestfold og Telemark fylkeskommune. Statens vegvesen har krav i sine kontrakter om at lønns- og arbeidsvilkår skal være i henhold til gjeldende overenskomster mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner. Etaten etterspør og kontrollerer dokumentasjon fra entreprenøren på at disse kravene tilfredsstilles.