Skriftleg spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2310 (2019-2020)
Innlevert: 17.08.2020
Sendt: 18.08.2020
Svart på: 25.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Statens vegvesen har sagt opp kontrakten med den spanske leverandøren av innkrevingssystemet for bompenger i Ryfast. Innkrevingen er allerede forsinket med mange måneder. Dette vil føre til økte utgifter i form av renter og kontraktsinngåelse av ny leverandør. Dette vil føre til at utgiftene må dekkes inn av noen, enten i form av økte bompenger, eller en ekstraordinær statlig bevilgning.
Hvem skal, etter samferdselsministerens mening, belastes disse utgiftene?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Avtalen som regulerer ansvarsforholdene for bompengeprosjektet Ryfast er fra 2013 og inngått i tråd med tidligere ordning. For Ryfast er det derfor Statens vegvesen som har ansvaret for å anskaffe innkrevingsutstyret. I henhold til denne avtalen kan bompengeselskapet kreve erstatning fra Statens vegvesen for renter og administrative kostnader ved forsinket ferdigstillelse av innkrevingsutstyret. Det er derfor staten som må betale for eventuelle kostnader som følger av forsinkelsene.
Jeg vil også opplyse om at etter ny ordning for bompengesektoren er det nå bompengeselskapene som har ansvaret for å anskaffe eget vegkantutstyr. Innkrevingen kan starte når utstyret er godkjent av Statens vegvesen. Utsatt innkreving, som følge av manglende godkjenning, vil etter det nye avtaleverket være bompengeselskapets ansvar.
Samferdselsdepartementet er nå i gang med å gjennomgå situasjonen for Ryfast-prosjektet som følge av at Statens vegvesen har sagt opp kontrakten med den spanske leverandøren av innkrevingssystemet for prosjektet. Dette omfatter flere forhold, både forhold knyttet til avtaleverket for bompengeinnkrevingen og økonomien i prosjektet.
Jeg vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte om denne saken.