Skriftleg spørsmål fra Karin Andersen (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1956 (2019-2020)
Innlevert: 17.06.2020
Sendt: 17.06.2020
Svart på: 23.06.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Karin Andersen (SV)

Spørsmål

Karin Andersen (SV): Ved utgangen av 2019 levde 1075 personer med begrenset oppholdstillatelse i Norge, mange av dem fordi de ikke har klart å skaffe godkjent ID-dokument fra hjemlandets myndigheter. Terskelen for å oppheve begrensningene uten ID-dokument er den samme for barn som for voksne, og for en del umulig å nå.
Mener statsråden at dagens praksis er i tråd med lovgivers intensjon?

Grunngiving

Begrensede oppholdstillatelser er gitt på humanitært grunnlag, men gir ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse eller familiegjenforening. Tillatelsen må fornyes hvert år. Norske myndigheter krever i praksis gyldig pass fra hjemlandet for å oppheve begrensningene og gi en ordinær oppholdstillatelse. Krav om pass gjelder tilsvarende for barn som for voksne, også selv om passet er svært krevende å fremskaffe. Kravet gjelder selv om norske myndigheter ikke stoler på opplysningene i dokumentet – fordi passet er utstedt i et land uten tilfredsstillende systemer for identitetsdokumenter.
Det foretas i dag ingen rimelighetsvurdering eller vurdering av om kravet til fremlagt, godkjent pass fra hjemlandet vil være urimelig byrdefullt. En ny rapport fra NOAS, Redd Barna og Norsk Folkehjelp viser at hensynet til barnets beste ikke tillegges nok vekt i forvaltningens saksbehandling i disse sakene.
Begrensede tillatelser fører til usikkerhet, frykt og svekket psykisk helse. Begrensede tillatelser medfører at utledningen ikke får gyldig legitimasjon.
Lovgiver har understreket at det ikke vil være heldig å etablere en omfattende praksis med slike begrensede tillatelser, fordi det skaper usikkerhet og kan være integreringshemmende. I forarbeidene til dagens utlendingslov står følgende:

«Departementet vil likevel understreke at det ikke vil være heldig å etablere en omfattende praksis med å innvilge slike begrensede tillatelser. Denne type tillatelser skaper en usikkerhet omkring utlendingens fremtid i riket, noe som kan virke integreringshemmende. Utlendingen vil ikke ha rett eller plikt til opplæring i norsk eller samfunnskunnskap, jf. introduksjonsloven § 17, og utlendingens familiemedlemmer vil ikke ha rett til oppholdstillatelse. Samtidig tilsier erfaring at de aller fleste av dem som først gis en begrenset tillatelse, etter en tid må innrømmes ordinære tillatelser som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Det mest tjenlige både for samfunnet og for utlendingen selv vil normalt være at forholdene legges best mulig til rette for forutsigbarhet og stabilitet rundt utlendingens oppholdsstatus i riket.»

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Jeg har forståelse for at begrensede oppholdstillatelser skaper utfordringer for den enkelte, så vel barn som voksne. Det må likevel understrekes at det å få en oppholdstillatelse i Norge normalt forutsetter at søkeren dokumenterer sin identitet. Dersom søkerens identitet ikke er sannsynliggjort, skal søknaden i de fleste sakstyper avslås.
I tilfeller hvor det foreligger sterke menneskelige hensyn kan det likevel gis en begrenset tillatelse i påvente av dokumentert identitet. Formålet er å balansere hensynet til utlendingens interesser og hensynet til utlendings- og identitetsforvaltningen, herunder ved at de aktuelle utlendingene gis insentiver til fortsatt innsats for å dokumentere sin identitet. Personer uten beskyttelsesbehov kan som utgangspunkt kontakte hjemlandets myndigheter for å skaffe slik dokumentasjon.
Lovgiver har i forarbeidene lagt til grunn at dokumentert identitet skal være hovedregelen. Det er viktig for norske myndigheter å vite hvem som får tillatelse til å bo i Norge. Det er en kjensgjerning at uriktige identiteter brukes ikke bare til å få uberettiget opphold i Norge, men også i forbindelse med en rekke former for kriminalitet.
Jeg har tillit til at utlendingsmyndighetene i sin saksbehandling etterlever regelverket Stortinget har vedtatt. Utlendingsmyndighetene gir en begrenset tillatelse når de mener det er mulig å fremskaffe pass eller tilsvarende legitimasjon. Det gjøres unntak bl.a. når utlendingens hjemland mangler en fungerende sentraladministrasjon. Utlendingsmyndighetene bruker også andre virkemidler for å oppklare identiteten, som språktester, utdypende intervjuer og verifisering mot registre i hjemlandet. Det skal fremkomme av vedtaket hvorfor tillatelsen er begrenset og hva som skal til for å få opphevet begrensningene. I 2019 fikk over 40 prosent opphevet begrensningene i tillatelsen i forbindelse med fornyelse.